Otsikko
Etsin fiktio- tai faktakirjaa, josta saisi käsitystä pankkineidin elämästä Helsingissä (tai isohkossa kaupungissa) 1920-luvulta 1950-luvulle.

Kysytty

Etsin fiktio- tai faktakirjaa, josta saisi käsitystä pankkineidin elämästä Helsingissä (tai isohkossa kaupungissa) 1920-luvulta 1950-luvulle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pankkimaailmassa on ollut tyypillistä, että naiset ovat olleet kirjureina,kassanhoitajina, kirjanpitäjinä ja konttoristeina, myöhemmin pankki- ja vakuutusvirkailijoina. Johtoporras on koostunut lähes yksinomaan miehistä. Osuupankissa oli 1920-luvulta lähtien naisia yli puolet ja 1950-luvulta alkaen jo yli 90 %.Osuuskassojen henkilökuntaa on koulutettu 1950- luvulta lähtien. Miesten koulutus kesti kuusi viikkoa ja naisten kolme.
Kansallis-Osake-Pankin ensimmäinen naisjohtaja oli Liisi Kivioja Kalajoen konttorissa vuosina 1918-1925. Vuonna 1945 KOP:n valtakunnallisessa esimieskokouksessa kahdestasadasta osallistujasta seitsemän oli naisia.
Tuon ajan pankkineidistä kertovaa kirjaa en valitettavasti löytänyt. Pasilan kirjavarastossa löytyy Seere Sarion näytelmä Lapsellinen pankinjohtaja, vuodelta 1937, joka kertoo neljästä pankkineidistä.

Lähteet: Suomen naisen vuosisadat, osat 1 ja 2 , toimittanut Kaari Utrio ( Tammi, 2005)

http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/saha3%253Au2869bdef-1538-49b5-a024-79…

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search/C__Ssuomen%20naisen%20vuosisada…

Pankkitoimihenkilöiden liitoilta voisi kysellä, osaisivatko neuvoja aiheesta lähteitä.
http://www.pam.fi/fi/jasenyys/jasenedut/vakuutuksetpankitjaasuminen/Siv…