Otsikko
Etsin Erkki Liikasen kappaletta nimeltään Lätkä Lentää.

Kysytty

Etsin Erkki Liikasen kappaletta nimeltään Lätkä Lentää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erkki Liikasen kappale Lätkä Lentää on ilmeisesti ilmestynyt ainoastaan Saipan kustantamana singlenä vuonna 1981. Singlen b-puolella on sama kappale instrumentaaliversiona. Sitä ei näytä olevan erilaisilla lätkäkokoelmillakaan, joita on muutama viime vuosina ilmestynyt.

Kävin läpi maakuntakirjastojen Manda-tietokannan ja musiikkitietokannan Violan, mutta kummastakaan ei löytynyt tätä singleä. Se ei ole kovin suuri ihme, koska kirjastoihin ei hankita juuri lainkaan singlejä.
Vuodesta 1981 lähtien Helsingin ja Jyväskylän yliopistojen kirjastot ovat vapaakappalelain perusteella saaneet näytekappaleet kaikista suomalaisista levyistä, joten niistä levy pitäisi löytyä. Nämä näytekappaleet ovat kuitenkin käsittääkseni ainoastaan tutkijoiden käytössä ja niitä ei lainata.

Lappeenrannan maakuntakirjastossa saattaisi olla jonkinlainen paikalliskokoelma, johon saattaisi kuulua myös äänitteitä. Oletko kysynyt Saipan toimistosta, josko heillä olisi singleä edellen jossain varastossa? Ainakin sanat luulisi löytyvän Saipan kautta, kun kappale on edelleen käytössä maalilauluna. Divareita kiertämällä ja niistä kyselemällä single saattaisi myös löytyä, mutta se on melkoista hakuammuntaa.

Tämän tarkempia neuvoja en pysty tarjoamaan, onnea levyn metsästykseen!

0 ääntä

Kommentit

Kyseessä on Taisto Wesslinin akustisella kitaralla soitettu versio Lätkä lentää kappaleesta. Ihan hieno versio onkin.