Erik Ahlman viittasi Jyväskylän yliopiston avajaispuheessa -45 "PARI VUOTTA SITTEN" salanimellä julkaistuun kansallissosialistista kasvatusta ihannoivaan tai…

Kysytty

Erik Ahlman viittasi Jyväskylän yliopiston avajaispuheessa -45 "PARI VUOTTA SITTEN" salanimellä julkaistuun kansallissosialistista kasvatusta ihannoivaan tai pikemminkin olevaa kasvatusta kritisoivaan kirjaan. Sanoi jo voitavan asiasta puhua, mutta ei maininnut asiasta enempää. Puhe on julkaistu Kasvatus ja Koulu -aikakausjulkaisussa -45.
Tätä salanimellä julkaistua teosta etsin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei selviä mistä kaikkialta olet teoksen nimeä jo hakenut. Tämä tieto olisi hyödyllinen, koska kysmyksessä on Ahlmanin vihjailevan puheen takia arvoitus jota ei aiheeseen perehtymätön kykene noin vain ratkaisemaan. Olet ehkä jo tutustunut Mikko Salmisen kirjoihin ja artikkeleihin. Teoksessa Suomalaisen kulttuurin vuosisata (1998) hän esittelee 1900-luvun suomalaisia filosofeja ja artikkelissa "Näkijöitä vai ajopuita?:suomalaisten filosofien poliittis-yhteiskunnallinen ajattelu toisen maailmansodan aikana" (Historiallinen aikakauskirja 1998:2)käsitellään myös Erik Ahlmania ja hänen suhdettaan kansallissosialismiin. Entä mitä tietoja löytyisi Ahlmanin tyttärenpojan professori Eerik Lagerspetzin avulla? Hän on kirjoittanut mm. Erik Ahlmaninin suhteesta jatkosotaan (Erik Ahlman -symposiumi. 100 vuotta E. A:n syntymästä. 1993)

Jos olet jo kaikki olennaiset lähteet tutkinut, suosittelen että otat yhteyttä suoraan alan tutkijoihin ja professoreihin.