Eräässä tekstissä sanotaan ensin, että A-vitamiinin imeytyminen on ongelmallista aliravituilla ihmisillä tiettyjen muiden ravintoaineiden puutteen vuoksi, ja…

Kysytty

Eräässä tekstissä sanotaan ensin, että A-vitamiinin imeytyminen on ongelmallista aliravituilla ihmisillä tiettyjen muiden ravintoaineiden puutteen vuoksi, ja hieman myöhemmin, että olisi parempi antaa tällaisille ihmisille beetakaroteenia sisältävien kasvisten sijaan A-vitamiinitabletteja, koska heidän elimistönsä ei pysty kunnolla muuttamaan beetakaroteenia A-vitamiiniksi tiettyjen ravintoaineiden puutteen vuoksi.

Kysyisin siis, kumpi on suurempi ongelma aliravituilla ihmisillä: beetakaroteenin muuttaminen A-vitamiiniksi vai A-vitamiinin imeytyminen, ja riippuvatko molemmat ratkaisevasti muiden ravintoaineiden läsnäolosta elimistössä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lääketieteelliseen kysymykseesi voit saada lisävaloa jäljempänä seuraavista Helmet- kirjastojen teoksista sekä Terveystieteiden keskuskirjaston informaatiopalvelusta . Tässä ehdottamamme kirjat: 100 kysymystä ravinnosta / Antti Aro, 2002 / A-, D- ja K-vitamiinit: Leonard Mervyn, 1986. Katso myös itse lisää