Otsikko
En tiedä mistä koulusta kirjoittanut ylioppilaaksi enkä tarkkaa vuotta. Löydänkö jostain nimellä onko ylioppilas ?

Kysytty

En tiedä mistä koulusta kirjoittanut ylioppilaaksi enkä tarkkaa vuotta. Löydänkö jostain nimellä onko ylioppilas ?

Vastaus

Vastattu

Vuodesta 1958 lähtien on ilmestynyt matrikkeli nimeltä Spes Patriae, jossa on valokuvat vuoden ylioppilaista (niistä, jotka ovat antaneet luvan kuvansa julkaisemiseen), sekä nimiluettelo vuoden ylioppilaista kirjan lopussa.Tämä kirja on siis henkilöhakemisto (matrikkeli), jonka eri vuosikerrat löytyvät mm. kirjaston Helmet -luettelosta. On kuitenkin hyvä muistaa, että sekä tämän kirjasarjan että muista mahdollisista lähteistä löytyneiden henkilötietojen käyttämistä rajoittaa henkilötietolainsäädäntö.

Monet eri tahot, joissa henkilötietoja käsitellään, esim. Suomen Sukututkimusseura, muuttavat nyt käytäntöjään uuden tietosuojalainsäädännön mukaisiksi (mm. Tietosuojalaki, ks. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20181050 sekä Euroopan tietosuojaneuvoston hyväksymä käytännesääntöjen ohjeistus ks. https://tietosuoja.fi/artikkeli/-/asset_publisher/euroopan-tietosuojane…).

Keväisin eri paikkakuntien lehdet yleensä julkaisevat tutkinnon läpäisseiden nimet. Lehtien arkistoista näitä artikkeleita saattaa löytyä, mutta pelkästään henkilön nimen mukaan ei tietoja voi hakea.

Vanhoja ylioppilasmatrikkeleita sähköisessä muodossa on luettavissa Helsingin yliopiston arkiston ja kirjaamon nettisivulta hy-arkki@helsinki.fi Vanhimmat matrikkelit ovat vuodelta 1640 ja uusimmat vuodelta 1907.

Ylioppilastutkintolautakunta vastaa ylioppilaskokeista, joista ensimmäinen varsinaiseksi ylioppilaskokeeksi laskettu järjestettiin vuonna 1852. (https://www.ylioppilastutkinto.fi/) Tutkintolautakunnan vanhinta arkistoa (1874-1974) säilytetään Kansallisarkistossa. Uudempi aineisto on lautakunnan omassa säilytyksessä, mutta koska aineisto on käyttörajoituksen alaista, on anottava lupa sen käyttöön. Kansallisarkiston Astia-palvelusta (http://www.arkisto.fi/astia) löytyy tarkemmat tiedot hakusanalla Ylioppilastutkintolautakunta.

Vuoden 2020 alusta uuden Digi- ja väestötietoviraston on määrä aloittaa toimintansa. Väestörekisterikeskus, maistraatit ja osin Itä-Suomen aluehallintovirasto yhdistyvät silloin uudeksi Digi- ja väestötietovirastoksi.

Lähteet:

Ylioppilastutkintolautakunta (www.ylioppilastutkintolautakunta.fi)

Helsingin yliopisto  Arkistopalvelut ja kirjaaminen (https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto/arkistopalvelut-ja-kirjaaminen)

Väestörekisterikeskus (https://vrk.fi/etusivu)

Suomen Sukututkimusseura (www.genealogia.fi)

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Vastaaja: "- - Spes Patriae, jossa on valokuvat vuoden ylioppilaista (niistä, jotka ovat antaneet luvan kuvansa julkaisemiseen)" --

1970-luvun alkupuolen ylioppilaana yllätyin nähdessäni kirjastokäynnillä Spaes Patriae -teoksessa muutamien koulutoverieni kuvat. En ollut saanut enkä kuullut kenenkään luokkatoverinkaan saaneen tiedustelua, jossa kuvia kaivattaisiin. Pelkät nimet eivät ilmeisesti silloin nauttineet minkäänlaista henkilötietosuojaa. Olikohan niin, että kuvia kerättiin vain valokuvausliikkeiden asiakkailta eikä esim. minua lakkiaisissa kuvannut freelancetoimittaja edes tiennyt asiasta kuten emme me abiturientitkaan?