En löytänyt kirjastostanne (Tornio) oikeastaan mitään aiheesta sahatavaran koneellinen lujuuslajittelu. Sen tiedän, että ainakin VTT on tutkinut kyseistä…

Kysytty

En löytänyt kirjastostanne (Tornio) oikeastaan mitään aiheesta sahatavaran koneellinen lujuuslajittelu. Sen tiedän, että ainakin VTT on tutkinut kyseistä aihetta. Sattuuko kirjastossanne olemaan mitää opusta kyseisestä aiheesta, koska tarvitsisin kaiken mahdollisen tiedon teknikkotyötäni varten.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Onko tähän aiheeseen liittyvä standardi SFS-EN 519 Sinulle jo tuttu? Sen nimi on "Rakennesahatavara. Lajittelu. Koneellisesti´lujuuslajitellulle puutavaralle ja lajittelukoneille asetetut vaatimukset".

VTT on julkaissut Camilla Lindgrenin diplomityön Sahatavaran visuaalinen ja koneellinen lujuuslajittelu, 1997, ISBN 951-38-4529-X. VTT:n www-sivuilla on tietokanta organisaation piirissä tehdystä tutkimuksesta ja julkaisuista;
osoite on . Hakusana sahatavara tuotti aika paljon viitteitä, mutta em. kirjaa lukuunottamatta ei nähdäkseni mitään juuri tähän aiheeseen liittyvää. Kannattaa ehkä kuitenkin käydä selailemassa.

Lieneekö vuonna 1982 julkaistusta Sahatavaran lujuuslajitteluoppaasta mitään hyötyä? Sen tekijä on Risto Lipitsäinen. Yleisemmällä tasolla näyttää liikkuvan
myös Tuula Pihlajamaan ja Jorma Jantusen diplomityö Järeän sahatavaran mekaaniset ominaisuudet, 1995 (ilmestynyt Vakolan tutkimusselostus -sarjassa, no 70). Julkaisujen saatavuutta ja kaukolainausmahdollisuutta voit tiedustella omasta kirjastostasi.