Äitini piti niin paljon laulusta:"Tâällä pohjan tähden alla on mun)kotimaani , mutta ... aika lyhyt meillä( En muista sanoja) Voisitteko auttaa minua laulun…

Kysytty

Äitini piti niin paljon laulusta:"Tâällä pohjan tähden alla on mun)kotimaani , mutta ... aika lyhyt meillä( En muista sanoja)
Voisitteko auttaa minua laulun sanoista, joita täällä asuvat aikuiset lapseni ovat kiinnostuneita kuulemaan?
Kuka on kirjoitanut tekstin ja sävelmän? Nuotteja tai Cd llä olevaa laulua haluaisimme myöskin jos näin voisi olla mahdollista kuulla mistä niitä hakisin.
Odotan kiitollisuudella vastaustanne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen runotar vuodelta 1965 tietää Täällä Pohjan tähden alla on nyt kotomaamme -runon nimeksi Kotomaamme ja Tekijäksi Juhana Fredrik Granlundin. Runo ilmestyi ensi kertaa Tähti-lehdessä numero 2 vuodelta 1863. Laulun sävel on suomalainen kansansävelmä. Kappaleesta löytyy useita levytyksiä ja nuotteja. Joissain lähteissä sanoittajaksi mainitaan Jaakko Juteini (mm. Toivelaulukirjassa). Syitä tähän emme saaneet selvitetyksi. Granlund on kuitenkin useimmiten saanut nimiinsä tämän runon.

Nuotit löytyvät esim. kokoelmista:

Parhaat hengelliset laulut ; toimittaneet Virpi Kari, Kai Airinen ja Soili Teittinen /
Helsinki : Warner/Chappell Music Finland, c2001

Suuri toivelaulukirja. 3 /
Helsinki : F-Kustannus, c2002

Muutama poiminto levytyksistä:

Isänmaan lauluja = Songs of the Fatherland
Espoo : Fazer Music, p1992

Tapiolan kuoro (esitt.)
Joy! : highlights from the world-famous children's choir / Tapiola Choir
Helsinki : Ondine, p2002

Kauneimpia serenadeja = Serenades
[Espoo] : Finlandia Records, p1998
(Alkuper. julk. p1992)

Fono.fi -palvelussa voi tehdä haun kappaleen nimellä Kotomaamme, jolloin saa listan levytyksiä. Osoite on http://www.fono.fi . Myös Helmet-aineistoluettelossa voi tehdä haun kappaleen nimellä ja lisätä rajauksen cd-levy, http://www.helmet.fi .

Runon teksti kokonaisuudessaan kuuluu näin:
Täällä Pohjantähden alla
on nyt kotomaamme,
mutta tähtein tuolla puolen
toisen kodon saamme.

Täällä on kuin kukkasella
aika lyhyt meillä,
siellä ilo loppumaton
niin kuin enkeleillä.

Täällä sydän huokailee
ja itku silmän täyttää,
siellä sydän iloitsee
ja silmä riemun näyttää.

Sinne toivon siivillä
jo sydän pieni lennä!
Siellä kun on kotomaani,
sinne tahdon mennä.

82 ääntä

Kommentit

Ette sattumalta tiedä että kuka tuon laulun esittää Ylen TV-sarjassa syke. Kysyin tätä Yleltä facebookin kautta ja sieltä tuli vastaus, että "selvitellään" mutta tarkempaa vastausta ei ole tullut. Oma veikkaukseni voisi olla esim. Iina Kuustonen, koska hän on Mikko Kuustosen tytär ja näyttelee ko. sarjassa.

Kiitos vastauksesta. Vastaus oli aivan se mitä etsinkin. Hyvää jatkoa. <3