Ainakin Kalajoella on useita sanoja, joissa kaara on yhdyssanan alussa tai lopussa. Kaaranhaka, Arkkukaara, Kaarantie, Kuoppakaara. Ei ole oikein varmuutta…

Kysytty

Ainakin Kalajoella on useita sanoja, joissa kaara on yhdyssanan alussa tai lopussa. Kaaranhaka, Arkkukaara, Kaarantie, Kuoppakaara. Ei ole oikein varmuutta mitä kaara tarkoittaa. Ajattelisin, että se liittyy jotenkin jääkauden aikaansaamiin hiekkakinoksiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjan Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja (1992) mukaan kaara on (tavallisesti yksipuinen) kaukalo, (puinen tai savesta tehty) ruokakulho tai kalavati; huoneen ikkunan alle kiinnitetty kouru, johon jään sulamisvesi kerääntyi.

Näistä puuastioista löytyy kuvia Finna.fi:stä https://finna.fi/Search/Results?lookfor=kaara&type=AllFields.

Muodon perusteella kaara paikannimessä voisi siis tarkoittaa painannetta, mutta mitään varmaa tietoa tästä en löytänyt.

Finna.fi:stä löytyy myös kuvia Kälviällä sijaitsevasta Miekkakaarasta, jossa on kivikautinen asumuspainanne ja tervahauta

https://finna.fi/Search/Results?limit=0&join=AND&bool0%5B%5D=AND&lookfor0%5B%5D=kaara&type0%5B%5D=AllFields&filter%5B%5D=~geographic_facet%3A%22Kokkola%22