Otsikko
5G - suojautuminen Löytyykö pääkaupunkiseudulta teosta joka ohjaisia miten kansalaiset suojautuvat 5G säteilyltä? DNA:n edustaja joka oli "myymässä" minulle…

Kysytty

5G - suojautuminen Löytyykö pääkaupunkiseudulta teosta joka ohjaisia miten kansalaiset suojautuvat 5G säteilyltä? DNA:n edustaja joka oli "myymässä" minulle valokuitu nettiä, myönsi, että 5G säteily tulee läpi seinien. Minulla naapuri, jolla on kaksi 5G yhteyttä. Hän on töissä Nokia Networksillä.

Vastaus

Vastattu

5G-tekniikka on pohjimmiltaan nykyisten tietoliikenneyhteyksien vauhtia kasvattavaa uutta tekniikkaa, jonka terveydellisistä riskeistä vallitsee suuri erimielisyys. Esimerkiksi fysiikan professori Tapio Ala-Nissilä on tuoreessa kirjoituksessaan pitänyt huolia perusteettomina ja pelottelua "humpuukina". Ala-Nissilän mukaan auringon normaali säteily ja kauempaa avaruudesta tuleva säteily ovat paljon vaarallisempia kuin 5G-tekniikka voi olla. Säteilyturvakeskuksen (STUK) tammikuussa antamassa tiedotteessa kerrotaan tämänhetkinen tilanne ja vakuutetaan, ettei uutta tekniikkaa oteta käyttöön tutkimatta terveysongelmia.

Toisaalta Suomessa on käynnistetty kansalaisaloite 5G-teknologian kieltämisestä laista. Se ei näytä kuitenkaan keräävän nimiä niin paljon, että eduskunta ottaisi asiaan kantaa. Erilaiset "sähköherkkyyteen" liittyvät järjestöt ja yrittäjät edustavat vaihtelevia kantoja, mutta yhteistä on vaatimus 5G-tekniikan käyttöönoton lykkäämisestä terveysvaikutusten selvittämiseksi. 5G-tekniikkaa vasta rakennetaan Suomessa ja se on laajimmillaan tai tiheimmillään isoissa asutuskeskuksissa. Jos ei luota fysiikan professorin kaltaisten asiantuntijoiden näkemykseen erilaisen sähkömagneettisen säteilyn riskeistä, kannattaa varmaan kääntyä "vastapuolen" tarjoamien palveluiden puoleen, esimerkiksi Sähköherkät ja Sähköherkkyyssäätiö.

5G-tekniikkaan liittyvää kirjallisuutta ei ole vielä tarjolla, mutta ehkä Hannu Rytilän vuonna 2018 ilmestynyt kirja Sähköherkän selviytymisopas on huolestuneelle sopiva tietopaketti asiasta noin yleensä.

On kuitenkin hyvä muistaa, että koko käsite "sähköherkkyys" on kiistanalainen ja vastakkain ovat kova luonnontiede ja erilaiset lääketieteelliset arvelut ja terveydelliset uskomukset. Kiistatonta näyttöä tietoliikenneverkkojen synnyttämän sähkömagneettisen säteilyn aiheuttamista terveydellisistä haitoista tai "sähköherkkyydestä" ei ole olemassa. Olemassaoleva tieteellinen näyttö liittyy siihen, että pitkäaikainen altistuminen voimakkaalle säteilylle kasvattaa sairastumisen riskejä. Siksi yleinen suositus on välttää esimerkiksi kännykän pitämistä pitkiä aikoja korvaa vasten ja rajoittaa ylipäätään lasten kännykän käyttämistä. Kännyköiden rinnalla tukiasemat edustavat hyvin vähäistä riskiä, koska ne ovat kaukana ihmisestä toisin kuin kännykkä ja esimerkiksi televisio. Se mitä nykyään kutsutaan "sähköherkkyydeksi", on yksilön tasolla todellinen ilmiö, mutta käsitykset herkkyyden syistä vaihtelevat suuresti. Wikipedian artikkeli voi toimia hyvänä johdatuksena aiheeseen.

Heikki Poroila