14.8.2002 Ihanassa aamussa MTV3:lla esiteltiin hieno kirja, jossa kerrottiin kotimaisista luonnosta kerätyistä materiaaleista tehdyistä esineistä (kransseja…

Kysytty

14.8.2002 Ihanassa aamussa MTV3:lla esiteltiin hieno kirja, jossa kerrottiin kotimaisista luonnosta kerätyistä materiaaleista tehdyistä esineistä (kransseja haavanlehdistä ym.). Oli kotimainen tekijä/tekijät. Mikähän kirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymäsi kirja on tämä:

Rinne, Tiina
Luontoäidin lahjavakka--ideoita kotiin ja keittiöön
/Tiina Rinne, Marjaana Liukko, [kuvat ja piirrokset:Tiina Rinne]
Gummerus, [Helsinki], 2002, 94 s., kuv., 22 cm, sid.
ISBN=951-20-6099-X

Kirjakaupan sivulla (http://www.akateeminen.com) kirjasta todetaan mm:

"Onkireissut, marjaretket, kukkakedot, saunaillat, hellepäivät... Kesämuistot rakentuvat erilaisista asioista: tuoksuista, mauista, maisemista ja tunnelmista – tai jostakin, jota sai tehdä omin käsin. Vieläkö muistat, millaista oli pujottaa ahomansikoita heinänkorteen?

Suomalainen luonto tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia ruoanlaiton ja käsityön harrastajille. Tämän kauniisti kuvitetun kirjan lähtökohtana ovat kotimaiset raaka-aineet ja materiaalit sekä pieniin, yksinkertaisiin asioihin sisältyvä kauneus ja ilo – ruoissa ja käsityöideoissa korostuvat pelkistys ja helppous.

Kirja on täynnä ihania ideoita: valmista vaikkapa haavanlehtikranssi, herkkä villaenkeli tai kaunis jääsydän ja herkuttele raparperipirtelöllä, tikkupullilla ja talven tullen lumikarpaloilla ja kinuskikastikkeella.

Sisällössä on vaikutteita myös suomalaisesta kansanperinteestä, ja ohjeiden lomaan liitetyistä tarinoista välittyy hyödyllisiä käytännön tietoja. Kirjan luoma tunnelma innostaa tekemään ja kokeilemaan!"

0 ääntä

Kommentit

Haluaisin värjätä pellavalankaa, mutta miten se tehdään?
Minulla on puolukkamehusta jäänyttä "mäskiä´" runsaasti ja ajattelin että saisin siitä kauniin kanervan sävyn. Mikä on se suola mitä käytetään ja mistä sitä saa?.Saisinko ohjeen josta näin keltanokkakin saisi hyvän värjäystuloksen.