1. Milloin kuoli norjalainen hartauskirjailija Carl Fredrik Wislöff (s.1908)? 2. Onko myös norjalainen hartauskirjailija H. E. Wislöff serkku Fredrik…

Kysytty

1. Milloin kuoli norjalainen hartauskirjailija Carl Fredrik Wislöff (s.1908)? 2. Onko myös norjalainen hartauskirjailija H. E. Wislöff serkku Fredrik Wislöffille ja Carl Fredrik Wislöffille tai ehkä jommankumman veli?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Wisløff-suvusta:

A)Johan Martin W. (30.12.1873-17.12.1944), Sisälähetysyhdistyksen johtaja, jolla pojat

1)Hans Edvard (Hansen) W. (10.5.1902-14.9.1969), Bodøn piispa (suomennetut teokset: Avoimen taivaan alla - Ei koskaan yksin - Hiljaisia hetkiä - Illan tullen - Jumalan hoivassa - Kirkkautta elämän arjessa - Kolme kultaista avainta - Lupausten tähtitaivas - Turvassa kaikesta huolimatta)

ja

2)(Nils) Fredrik W. (16.8.1904-17.9.1986), pastori ja hengellinen kirjailija (suomennetut teokset: Ansaitsematon armo - Antikristus - Ei minulta mitään puutu - Elonsuven kynnyksellä - Elämäntaide - Elävä toivo - Etelän elämää, idän ikävää - Hengen miekka - Herran helmassa - Hänen kanssaan Golgatalle - Hänen kanssaan joka päivä - Intia herää - Isä meidän - Kirkon armovälineet - Kymmenen käskyä - Käenmuna - Levähtäkää vähän - Maria - Minä uskon Pyhään Henkeen - Mitä on hengen täyteys - Mitä on Pyhän Hengen pilkka - Raamatuntutkisteluja - Raamatuntutkisteluja rukouksesta - Raitis usko - Rikkaampaa elämää Jumalassa - Rukouskirjani - Sinulle joka olet menettänyt läheisesi - Sinun edestäsi - Sinä voit voittaa ahdistuksen - Surusta kirkkauteen - Taivas - Tähkäpäitä - Tänä yönä vaaditaan sinun sielusi - Uskontunnustus - Uskovien kotien nuorille - Valoisa vanhuus - Voimallinen on hänen armonsa)

B)Johan Martin W:llä veli Nils Fredrik W. (1879-1961), insinööri, jolla poika

1)Carl (Johan) Fredrik W. (31.12.1908-25.6.2004), Seurakuntatiedekunnan kirkkohistorian professori 1961-1975 (suomennetut teokset: Elämänkoulu - Kaikki eivät pääse taivaaseen - Minä tiedän keneen uskon - Tätä Luther opetti)

Lähde:
Norsk biografisk leksikon 10. - Kunnskapsforlaget, 2005.

Carl Fredrik W:stä on Suomen kirkkohistoriallisen seuran vuosikirjassa 2005 Jouko Talosen kirjoittama muistokirjoitus, jossa arvioidaan hänen tieteellistä työtään.