1) Miksi aurinko muuttuu kesäillassa ovaalin muotoiseksi, kun se vastaavasti korkealla taivaassa näyttää enemmänkin pyöreältä harmaasuotimilla? 2) Miksi…

Kysytty

1) Miksi aurinko muuttuu kesäillassa ovaalin muotoiseksi, kun se vastaavasti korkealla taivaassa näyttää enemmänkin pyöreältä harmaasuotimilla?
2) Miksi kesäillassa auringon pystyhalkaisija jää pienemmäksi kuin vaakasuunnan halkaisija?
3) Johtuuku pystyhalkaisijan pieneneminen ilmassa olevien vesipisaroiden muutoksesta, tai kenties viilenevän illan kosteuden noususta maaperästä, vai mistä?

Vastaus

Vastattu

Yleisen kirjastomme kokoelmista ei valitettavasti löydy vastausta kysymykseesi. Kehotankin ottamaan yhteyttä tähtitieteelliseen yhdistykseen Ursaan ja kääntymään heidän puoleensa kysymyksesi kanssa.

Löydät Ursan yhteystiedot heidän verkkosivuiltaan: Tähtitieteellinen yhdistys Ursa: Etusivu

Kumpulan tiedekirjasto, joka on kaikille avoin kirjasto, voi myös olla avuksi:Kumpulan kampuskirjasto | Helsingin yliopiston kirjasto | Helsingin yliopisto (helsinki.fi)

Ilmatieteenlaitoksen puoleen voi myös kääntyä, yhteystiedot löytyvät verkkosivulta: Etusivu - Ilmatieteen laitos