Ylioppilaslautakunta on vuoden 2011 keväällä kirjoittanut englannin pitkän oppimäärän kysymysvihkon takakanteen otsikon "Kokeen pisteitys" ja samalla sivulla…

Kysytty

Ylioppilaslautakunta on vuoden 2011 keväällä kirjoittanut englannin pitkän oppimäärän kysymysvihkon takakanteen otsikon "Kokeen pisteitys" ja samalla sivulla olevaan taulukkoon on kirjoitettu "Pisteitys". Onko tämä tosiaankin sanan oikea kirjoitusasu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pisteittää vai pisteyttää? Kotimaisten kielten tutkimuskekskuksen julkaisema Nykysuomen perussanakirjan (1992) mukaan pisteittäminen merkitsee paitsi pisteiden tekemistä ja pisteillä merkitsemistä, myös sitä, että antaa jollekin pistearvon. Sanan suositeltu muoto on totta tosiaan pisteittää, vaikka pisteyttäminen onkin vakiintunut kielenkäyttömme.

5 ääntä

Kommentit

Molemmat ovat oikein. Saman julkaisijan uudemmassa "Kielitoimiston sanakirjassa" (2006, joka lienee kirjastoissa sähköisenäkin) on hakusanoina sekä pisteittää että pisteyttää. Molemmilla on merkitys 'antaa jllek pistearvot', eikä kumpaakaan osoiteta paremmaksi tai huonommaksi vaihtoehdoksi. - "Pisteittämisellä" on lisäksi merkitys 'tehdä pisteitä, merkitä pisteillä', esim. Pisteitetty alue kartassa.