Otsikko
Voisitteko sähköpostitse pääpiirteissään esitellä norjalaisen Henrik Ibsenin kirjoittaman näytelmän Villisorsa?

Kysytty

Voisitteko sähköpostitse pääpiirteissään esitellä norjalaisen Henrik Ibsenin kirjoittaman näytelmän Villisorsa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Henrik Ibsenin Villisorsaa esitettiin ensimmäisen kerran Norjassa vuonna 1885. Suomessa se on saanut ensiesityksensä 1892. Villisorsaa on esitetty Suomessa nykypäiviin asti.

Näytelmän tapahtumat ajoittuvat kolmeen päivään ja kahteen eri paikkaan, tukkukauppias Werlen työhuoneeseen ja Hjalmar Ekdalin ateljeeseen. Hjalmar Ekdal ja Gregers Werle ovat näytelmän päähenkilöt.

Näytelmä kertoo valokuvaaja Ekdalin perheestä, joka elää köyhää, mutta melko onnellista elämää. Perheen menneisyydessä on vaikeita asioita, joiden paljastuminen muuttaa kaikkien näytelmän henkilöiden elämää. Näytelmässä palataan nykyhetkestä menneisyyteen käsittelemään näitä asioita.

Lisää tietoja näytelmästä saat Ibsenin Villisorsan esipuheesta, joka on ainakin WSOY:n vuonna 2001 julkaisemassa painoksessa. Kannattaa myös tutustua Lauri Viljasen kirjaan Henrik Ibsen : elämä ja draamat, jossa on käsitelty näytelmän syntymistä ja kerrottu ja tulkittu näytelmää kohtaus kohtaukselta (sivut 197-213).