Otsikko
Ulkomailla asuessani miellyin kaniruokiin, ja laittaisin kania joulupöytäänkin, jos sitä saisi helpommin Suomesta. Tiedän joidenkin hallikauppiaiden myyvän…

Kysytty

Hei! Ulkomailla asuessani miellyin kaniruokiin, ja laittaisin kania joulupöytäänkin, jos sitä saisi helpommin Suomesta. Tiedän joidenkin hallikauppiaiden myyvän pakastettuja (ranskalaisia) kaneja kalliilla hinnalla, mutta paljon mieluummin ostaisin joka tapauksessa tapettavan ns. city-kanin. Niitähän metsästetään juuri nyt. Miten löytäisin jonkun, joka voisi myydä esim. omalta tontiltaan pyydystämänsä kanin? Tai antaisiko kaupunki Korkeasaaren tiikerien sijasta minulle mahdollisuuden, ja keneen silloin voi ottaa yhteyttä? - Facebookissa en halua asiaa kuulutella vihareaktioiden pelossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Citykaneista kertoo Wikipedia näin:

"Suomen metsästyslaissa villikani on määritelty riistaeläimeksi,[15] jota saa metsästää 1. syyskuuta – 31. maaliskuuta välisenä aikana.[16] Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos (RKTL) on tilastoinut Suomessa metsästettyjen kanien määriä. Määrä oli suurimmillaan vuonna 2009, jolloin koko maassa metsästettiin 3 900 kania. Vuosina 2010 ja 2011 saalis oli romahtanut 1 200 kaniin vuodessa.[17]

Helsingissä kanien metsästys alkoi ensin poikkeuslupien turvin Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteellisissä puutarhoissa metsästyskaudella 2005–2006.[18] Nykyisin Helsingin julkisten viheralueiden kanien hävittämisestä huolehtii ensisijaisesti kaupungin rakentamispalvelu Stara.[7] Staran projektipäällikön mukaan kanikannan kasvu on saatu loppumaan, kantaa on pystytty harventamaan ja metsästystä aiotaan jatkaa.[19] Metsästyskaudella 2011–2012 Helsingin seudulla metsästettiin noin 800 kania ja metsästyskaudella 2012–2013 saalis jäänee samalle tasolle.[19] Metsästetyt kanit myydään Korkeasaaren eläintarhaan petoeläinten ruuaksi muutaman euron kappalehintaan.[20]"

Helsingin kaupungin rakentamispalvelu voisi siis antaa tietoja: www.stara.fi
Heillä voi tietysti olla tietoja myös yksityisistä kaninpyytäjistä.