Otsikko
Päässäni rupesi taannoin soimaan toistuvasti eräs sävelmä. En tunnistanut sävellystä, vaan lauloin ja soitin sitä tuntemilleni ihmisille, kunnes lopulta tätini…

Kysytty

Päässäni rupesi taannoin soimaan toistuvasti eräs sävelmä. En tunnistanut sävellystä, vaan lauloin ja soitin sitä tuntemilleni ihmisille, kunnes lopulta tätini tunnisti sävelmän "Helmenkalastajien aariaksi". Seuraava kysymykseni kuuluukin, mihin laajempaan kokonaisuuteen tuo pätkä kuuluu, kuka sen on säveltänyt, ja voisiko sävelmää mahdolllisesti saada lainaa jostain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on varmaankin Georges Bizet ooppera Helmenkalastajat (Les pêcheurs de perles). Sieltä yksi kuulluimmista sävelmistä on duetto Au fond du temple saint, jota löytyy useammasta julkaisusta. Niistä yksi klassikko, Jussi Björlingin esitys, löytyy myös Kirkkonummen kirjaston kokoelmista Björling, Jussi, 1911-1960, The ultimate collection, Bmg entertainment 1999 (Sarja Artists of the century). Aaria löytyy myös muiden kuuluisien artistien esittämänä Kirkkonummelta. Oopperassa on toki muitakin mieleenpainuvia, tunnettuja aarioita. Voit selata niitä ja omasta kirjastostasi löytyviä levytyksiä osoitteessa http://www.pegasos.kirjas.to/. Kirjoita sanahaussa hakusanaksi vaikkapa Helmenkalastajat tai Les pêcheurs de perles.