Otsikko
Onko lampaalla sulkijalihasta

Kysytty

Onko lampaalla sulkijalihasta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lampaalla, kuten muillakin märehtijöillä, ruoansulatuskanava ja ruoansulatuselimet poikkeavat jonkin verran yksimahaisista, joihin ihminen kuuluu. Märehtijöiden mahat ovat useampiosaisia: niillä on ennen varsinaista mahalaukkua eli juoksutusmahaa kolme etumahaa, pötsi, verkkomaha ja satakerta.

Yksimahaisten ruokatorvi aukeaa suoraan mahalaukkuun ja siitä mahaportin kautta pohjukaissuoleen. Märehtijäin ruokatorvi päättyy verkkomahaan. Märehtimisen aikana ravinto palaa pötsistä suuhun uudelleen pureskeltavaksi. Nielemisen jälkeen ravinto kulkeutuu märekourun kautta satakertaan ja juoksutusmahaan. Tästä eteenpäin märehtijöiden ruoansulatuskanava ja -elimistö muistuttavat yksimahaisia: juoksutusmahasta/mahalaukusta ravinto joutuu mahaportin kautta suolistoon. Suolisto jaetaan kahteen pääosaan, ohutsuoleen ja paksusuoleen. Paksusuolessa on kolme osaa: umpisuoli, paksusuoli ja peräsuoli. Peräsuoli päättyy sulkijalihakseen, joka on tahdonalainen lihas.

Eläimiltä puuttuu umpisuolen matomainen lisäke, joka ihmisillä saattaa tulehtua (ns. umpisuolentulehdus).

Lähteet:
Kokko, Y., Kotieläin : anatomia ja fysiologia kouluja ja itseopiskelevia varten. Otava, 1932
Riihikoski, Urho, Kotieläinten rakenne ja terveydenhuolto. Kirjayhtymä, 1991