Otsikko
Olen kinnostunut suomenkielisesta pikakirjotuksesta

Kysytty

Olen kinnostunut suomenkielisesta pikakirjotuksesta, mutta oppikirjat vaikuttavat olevan aika vanhoja:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenkielinen_pikakirjoitus#Oppikirjat

Oliko järjestelmä koskaan laajemmassa käytössä? Eikö ole myös oppikirjat vaikka 60-luvulta (ennen tietokonetta)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkielinen pikakirjoitusjärjestelmä kehitettiin 1870-luvulla. Lars Neovius-Nevanlinnan kehittämä järjestelmä vakiintui pian ainoaksi. Pikakirjoitusta kehitettiin tuolloin erityisesti valtiopäivien tarpeisiin, mutta sitä on käytetty myös mm. pöytäkirjojen tekemiseen, henkilökohtaisten muistiinpanojen tai päiväkirjojen kirjoittamiseen. Pikakirjoituksen suosio ajottui 1940-luvulta 1970-luvulle. Pikakirjoitusta opetettiin oppikouluissa ja kauppaoppilaitoksissa 1970- ja 1980 -luvuilla tehtyjen koulu-uudistusten myötä pikakirjoituksen asema heikkeni. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenkielinen_pikakirjoitus)

Uusia pikakirjoitusoppaita ei ole julkaistu. Seuraavassa oppaita, jotka on poimittu mm. Suomen Pikakirjoitusyhdistyksen sivuilta.

Leo Kaila: Suomen pikakirjoituksen alkeis- ja harjoituskirja, 1976, Perusoppikirja Nevanlinnan järjestelmään,

Leo Kaila, Unto Räty: Opi lyhentämään, 1995, Lyhentämisen perusoppikirja

Veikko Sorsa: Pikakirjoituksen lyhennehakemisto, 1981, 7000 hakusanaa, lyhennykset erikseen sihteereille ja kiitokirjoittajille

Kalevi Karmitsa: Hyppykirjoitus: opi uusi pikakirjoitusmenetelmä yhdessä päivässä, 1993

Kalevi Karmitsa: Kuinka kiitokirjoitan: kaunokirjaimin, pikakirjain tai kirjoituskoneella, 1998

Timo Valkonen, Kaija Tormas: Pikakirjoita englantia, 1990
Timo Valkonen, Kaija Tormas: Pikakirjoita ruotsia, 1982

Makupalat.fi (Kirjastojen linkit tiedonhakuun) löytyy linkki Pikakirjoitusyhdistyksen sivuille
https://www.makupalat.fi/fi/k/all/hae?search_api_views_fulltext=pikakir…

Pikakirjoitusyhdistys julkaisee Pikakirjoituslehteä. Kansalliskirjasto on digitoinut vanhoja numeroita.
Vuodet 1888-1939 on luettavissa verkossa osoitteessa:
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/titles/fk03683?display=THUMB&year=1939

Pikkakirjoituksen historiaan voi paneutua Niklas Variston kirjoittamassa artikkelissa Pikakirjoitus -Puhettakin nopeampaa. Artikkeli on ilmestynyt Kielikello (Kielenhuollon tiedotuslehti) lehden numerossa 5/2015:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomenkielinen_pikakirjoitus

Tässä linkki vielä Journalisti lehden 5/2021 artikkeliin, jossa kerrotaan pikakirjoituksen maailmanmestarista:
https://www.journalisti.fi/artikkelit/2015/8/pikakirjiotuksen-maailmanmestari/

3 ääntä

Kommentit

Opetettiin myös kauppakorkeakouluissa: pakollinen oppimäärä ja koe kielipainotteisissa tutkinnoissa vielä 1970-80-lukujen taitteessa.

"Pikakirjoituksen suosio ajottui 1940-luvulta 1970-luvulle." Ainakin minun työpaikallani toimitusjohtajan sihteeri hyödynsi pikakirjoitustaitoaan vielä 1990-luvulla. Esimies osasi käyttää silloisia sanelukoneitakin, mutta lauseiden muotoilu sujui paremmin ammattitaitoiselle avustajalle sanellessa. Ylimmän johdon sihteerien yhdistyksen jäsenhakemuslomakkeessa kysyttiin pikakirjoitustaidostakin.