Muistelisin, että Barentzin Meri esintyy tapahtumapaikkana jossakin 60 luvulla lukemassani jännitys romaanissa. Voisiko olla jokin Alistair McLeanin…

Kysytty

Muistelisin, että Barentzin Meri esintyy tapahtumapaikkana jossakin 60 luvulla lukemassani jännitys romaanissa. Voisiko olla jokin Alistair McLeanin kirjoittama? Voi myös olla, että se liittyy johonkin napa alueen tutkimusasemaan.

Vastaus

Vastattu

Kyseessä lienee Alistair Macleanin romaani Jääasema Zebra (Ice station Zebra), joka julkaistiin suomeksi 1963. Baretsinmereen liittyy muistaakseni osittain myös vuonna 1956 suomennettu Saattue Murmanskiin (H.M.S. Ulysses), mutta se on selkeä sotakirja.

Heikki Poroila