Otsikko
Mitä tarkoittaa termi "oksymoron". Englanniksi oxymoron,yhdessä sanakirjassa=oksymoron (retoriikka).

Kysytty

Mitä tarkoittaa termi "oksymoron". Englanniksi oxymoron,yhdessä sanakirjassa=oksymoron (retoriikka).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yrjö Hosiaisluoman Kirjallisuuden sanakirjassa oksymoron on määritelty:
"Retorinen kuvio, joka sisältää kaksi ainakin näennäisesti ristiriitaista käsitettä tai mielikuvaa; kahden sanan paradoksi. Yleensä oksymoron muodostuu adjektiiviattribuutista ja sen pääsanasta, esim. "näkyvä pimeys", "polttava kylmyys" ..." artikkelin lopussa lukee: ks myös antiteesi, paradoksi.
Kirjoitin artikkelin pääasiat. Jos olet kiinnostunut koko artikkelista, kirjaa on esim. Turun kaupungin käsikirjastossa.