Otsikko
Mitä olivat nämä ns. kortteerit, joista lehdissä aikoinaan kirjoitettiin mm. että oli se ja se karannut sieltä. Olivatko ne jotain pakkotyöhön liittyviä?

Kysytty

Mitä olivat nämä ns. kortteerit, joista lehdissä aikoinaan kirjoitettiin mm. että oli se ja se karannut sieltä. Olivatko ne jotain pakkotyöhön liittyviä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanalla "kortteeri" tarkoitetaan yleiskielessä majapaikkaa, tilapäistä asuntoa, asuntolaa tai muuta vastaavaa paikkaa, jossa voi yöpyä. Oma koti ei ole kortteeri, mutta satunnaiselle vieraalle se voi sellaisena toimia. En itse löytänyt ilmaisulle mitään historiallista yhteyttä pakkotyölaitoksiin, joiden yhteydessä se kuulostaisi mielestäni oudolta, koska niissä oleskelu ei ole samalla tavalla tilapäistä. Sanan "kortteeri" alkuperä on todennäköisesti neljännestä tarkoittava sana, mahdollisesti ruotsin kielen "kvarter"-sanan mukaan.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tässä tällaisia ilmoituksia, joissa on hävyttömästi kortteerista häivytty ja ilmeisesti jätetty vuokra maksamatta. Minä sain näistä ensin käsityksen, että
nämä jotenkin työntekoon asumisen ohella. http://i.imgur.com/3DDNEn5.jpg

eli onko räätäli esim. maksanut asumisestaan ja tehnyt räätälintointaan kenties niissä tiloissa tms.

Tässä tällaisia ilmoituksia, joissa on hävyttömästi kortteerista häivytty ja ilmeisesti jätetty vuokra maksamatta. Minä sain näistä ensin käsityksen, että
nämä jotenkin työntekoon asumisen ohella. http://i.imgur.com/3DDNEn5.jpg

eli onko räätäli esim. maksanut asumisestaan ja tehnyt räätälintointaan kenties niissä tiloissa tms.

Kortteeri = asunto. Kuka tahansa epärehellinen vuokralainen on voinut häippäistä kortteerista ja jättää maksut hoitamatta, olipa asuntoa sitten käytetty pelkkään asumiseen tai myös käsityöläisen työhuoneena. Yhtymäkohtaa pakkotyöhön on vaikea löytää.

Aikoinaan (ainakin vielä 50-luvulla) maaseudun lapset (myös Etelä-Suomessa) joutuivat käymään koulua kaukana kotoa, ja koska koulumatkat saattoivat olla useita kymmeniä kilometrejä eikä kulkuvälineitä ollut tarjolla, lapsille vuokraattiin huone tai sänky koulun lähellä olevasta talosta. Näin he olivat kortteerissa lukukauden ajan. Osalle kortteerissa asuminen ei tuottanut ongelmia, osa lapsista loi elinikäisiä ystävyyssuhteita kortteeriperheeseen, mutta hyvästäkin kortteeriperheestä huolimatta osalle tuli niin kova ikävä, että koulu jäi kesken.