Mistä tulee nimi Smolna. Smolnahan liittyy historiallisesti Leningraadiin, ja sama talon nimi esiintyy Helsingissä Valtioneuvoston juhlahuoneistona

Kysytty

Mistä tulee nimi Smolna. Smolnahan liittyy historiallisesti Leningraadiin, ja sama talon nimi esiintyy Helsingissä Valtioneuvoston juhlahuoneistona

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Smolnana" tunnetaan meillä Valtioneuvoston juhlahuoneisto, C.L.Engelin 1820-24 suunnittelema talo. Talo oli 1918 jonkin aikaa punaisten päämajana ja sai silloin kansan suussa nimen "Smolna". Tämä johtui siitä, että pietarilaisesta tyttökoulusta, Smolny-instituutista oli tehty vallankumousjohdon päämaja.
(Kalevi Pöykkö: Valtioneuvoston juhlahuoneisto)