Otsikko
Milloin paalauskoneet tulivat käyttöön heinäseipäiden sijasta Suomen pelloille?

Kysytty

Milloin paalauskoneet tulivat käyttöön heinäseipäiden sijasta Suomen pelloille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla oleva verkkosivu kertoo muun ohessa heinän paalaamisen alkuvaiheista Suomessa. Paalaimet alkoivat voimakkaammin yleistyä Suomessa 1970-luvun kuluessa, vaikka jo tätä aiemmin 1950-luvulta alkaen niitä oli markkinoilla ollut.

https://www.tarinoitajanakkalasta.fi/heinaseipaista-dinosauruksen-munii…

Helsingin Sanomissa uutisoitiin 1972 "maatalouden ehkä raskaimman kesätyön olevan nopeasti koneellistumassa". Uudellamaalla paalattiin jo noin puolet heinäsadosta. Paalaimia hankittiinkin alkuun erityisesti Etelä-Suomen tiloille. Kehityksestä huolimatta vuonna 1974 Hesarissa todettiin kuitenkin suurimman osan maan heinistä koottavan edelleen seipäille.

Helsingin Sanomat 7.7.1972 ja 4.7.1974.