Otsikko
Milloin on abnerin nimipäivä? Ja mistä nimi on lähtöisin?

Kysytty

Milloin on abnerin nimipäivä? Ja mistä nimi on lähtöisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Abner on peräisin Raamatusta ja se tulee heprean sanasta Abner, ’valon isä’ eli Jumala. Raamatussa Abner oli Israelin ensimmäisen kuninkaan Saulin serkku ja tämän armeijan päällikkö. Nimeä on käytetty 1500-luvun lopulta lähtien lähinnä anglosaksissa maissa, joissa se kuitenkin on harvinainen (Room, Adrian: Dictionary of first names, Cassell 2002).

Suomessa nimi on ollut myös käytössä; Väestörekisterikeskuksen verkkosivujen etunimihaun mukaan edellisen kerran Suomessa on kastettu Abner-niminen poikalapsi vuosien 1960 -1979 aikana. Suosituimmillaan nimi on ollut viime vuosisadan alussa, 1900 -1919 on kastettu kaikkiaan 39 Abneria (http://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1).

Abnerilla ei ole suomenkielisessä almanakassa nimipäivää, mutta nimipäivää voisi ehkä juhlistaa Abrahamin nimipäivänä, joka on ruotsinkielisen kalenterin mukaan 18.12. Samana päivänä nimipäiväänsä viettävät myös Aapo ja Aappo; nämä nimet ovat Abrahamin muunnelmia.