Mikä on sanan vilja alkuperä? Onko sana peräisin maanviljelys vai erätalous ympäristöstä (ns. metsänvilja, luonnonvilja). Siis onko sana siirtynyt…

Kysytty

Mikä on sanan vilja alkuperä? Onko sana peräisin maanviljelys vai erätalous ympäristöstä (ns. metsänvilja, luonnonvilja).

Siis onko sana siirtynyt maanviljelyksestä eränkäyntiin liittyvään sanastoon vai toisinpäin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksissa Kaisa Häkkinen: Nykysuomen etymologinen sanakirja (2004) sekä Nykysuomen sanakirja 3 (1989) kerrotaan sanan vilja merkityksestä.

Niiden mukaan sanan vilja vastineen sanotaan löytyvän kaikista itämerensuomalaisista kielistä sekä saamesta. Saamen kielessä se tarkoittaa runsautta ja yltäkylläisyyttä. Myös suomen kielessä vilja voi viljellyn viljan lisäksi tarkoittaa runsautta, paljoutta, riistaa tms. hyvää. Sanaa pidetään indoeurooppalaisena lainana, jonka alkumuoto wíl(i)jo edustaa venäjän sanaa obílie ts. runsaus, rikkaus.

Ensisijaisesti sanaa vilja käytetään viljakasveista ja niiden tuotteista, mutta myös ravinnoksi viljellyistä viljelykasveista ja niiden tuotteista kuten perunasta.
Laajemmassa merkityksessä sanaa käytetään ravinnosta, karjantuotteista, viinasta ja tupakasta.

Viljan historiasta on Annelies Schöneckin kirjassa Vilja : historiaa ja ruokaohjeita (1997). Schöneck mainitsee ihmisravinnon ja rahakannan välisestä ts. usein painomitat määräytyivät tietyn jyväluvun mukaan.

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivuilla sarjassa; Jyviä ja akanoita pohditaan jyvää ja jyvään liittyvää sanastoa
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1172