Otsikko
Kuuluiko valmiuslakiin sodan aikana mahdollisuus, että valtio voi tyhjentää kansalaisten tilit (tms) jos tarve vaatii?

Kysytty

Kuuluiko valmiuslakiin sodan aikana mahdollisuus, että valtio voi tyhjentää kansalaisten tilit (tms) jos tarve vaatii?

Vastaus

Vastattu

En ole laintulkinnan ammattilainen, mutta sanoisin että ei voi. Kyseisen lain (Valmiuslaki 1552/2011) voi käydä itse lukemassa Finlex-palvelussa. Ymmärtäisin että valtio voi ottaa -korvausta vastaan- käyttöönsä Suomessa asuvan ulkomaisia omistuksia tai valuuttaa, kts. pykälä 15.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kysymys koski lakia, joka oli voimassa sodan aikana, tarkentamatta kuitenkaan mistä sodasta on kyse.