Otsikko
Haluaisin tietoa kirjasta vuodelta 1809. Johan Bunianilda: Yhden kristityn vaellus autuahan ijankaikkisuuteen. Suomennos Jacob Johan Malmbergilda vuodelta 1809…

Kysytty

Haluaisin tietoa kirjasta vuodelta 1809. Johan Bunianilda: Yhden kristityn vaellus autuahan ijankaikkisuuteen. Suomennos Jacob Johan Malmbergilda vuodelta 1809.
Onko ko. teos harvinainen ja mistä löytäisin lisää tietoa kirjailijasta ja suomentajasta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tieteellisten kirjastojen Linda-tietokannasta löytyy yli 50 viitettä, joista osa on Suomessa tehtyjä opinnäytteitä, esim. Pakkanen, Leena: Studies in The pilgrim's progress by John Bunyan and in the finnish translations of 1809 and 1834, H:gin yliopisto 1970, pro gradu -työ, engl.filologia; Laurila Juhani: Pelko-motiivi John Bunyanin elämässä ja hänen teoksissaan, H:gin yliopisto 1960, tutkielma, teolog. tiedekunta; Kuismanen, Raimo: Suloiset vuoret - John Bunyanin käsitys mystisestä tiestä, H:gin yliopisto 1985, tutkielma, teolog. tiedekunta; Hytönen, Mikael: John Bunyanin eskatologia ja suhde The Pilgrim's Progress -teokseen, Turun yliopisto 1997, pro gradu -työ, kulttuurihistoria. Seuraava teos on saatavissa myös yleisistä kirjastoista: Sundqvist, Alfons: John Bunyan - kristitty vaeltaja, Hki 1979. Suomentaja Jacob Johan Malmbergista löytyy artikkeli v. 1957 Savon Sanomista 65: ylip. 4 s: Jakob Johan Malmberg - unohdettu kuopiolainen merkkimies.( Malmberg oli Savon kihlakunnan kruununvouti.)