telakat

5 osumaa haulle. Näytetään tulokset 1–5.
Kysymys Luettu Arvostelu Vastattu Avaa Vastaus
1960-luvulla oli Wärtsilän Helsingin telakalla tulipalo. Laivaa tehtiin tai kunnostettiin telakalla. Tulipalosta kerrottiin uutisissa. Mikähän vuosi mahtoi… 421 Wärtsilän telakalla sattui 19.3.1965 tulipalo, josta uutisoitiin varsin näyttävästi: "Lähes valmis Finnhansa tuhoutui. Liekehtivä alus vaarassa kaatua". Helsingin Sanomien artikkelin mukaan valtavalla voimalla levinnyt tulipalo tuhosi Suomen suurimman, rakenteilla olleen autolautan sisustuksen täydellisesti. Palon alkusyytä ei tuossa vaiheessa tiedetty. Sammutustöissä loukkaantui kolme palosotilasta ja telakan työnjohtaja lievästi. Tulipalon syttyessä laivalla oli yli 300 työntekijää.  Seuraavan päivän lehdessä arveltiin syttymissyyksi hitsauskipinää. Kipinät olivat todennäköisesti sytyttäneet hitsauspaikan lähellä olleita työntekijöiden vaatteita. Laiva tunnettiin nimellä Finnhansa vuosina 1966-1987. Myöhemmin 1978–1987 "Prinsessan" ja...
Haluaisin tietoa Paul Wahl Co rakentamista höyrylaivoista. Erityisesti minua kiinnostaa s/s Louhivesi (nykyisin m/s Sunnan 2) joka valmistui Varkauden… 449 Paul Wahlista ja hänen liiketoiminnastaan löytyy kirjallisuutta: Valta, Reijo, Laudamiehestä Hietaseen : Paul Wahl & Co:n laivasto ja sen toiminta 1830-luvulta vuoteen 1909. 1997. Partanen, Vilho, Paul Wahl & Co. sahatoimenharjoittajana v. 1870-1909. Pro gradu -opinnäyte Jyväskylän yliopistosta, 1982 Piilahti, Kari-Matti, Kauppaneuvos liike-elämän verkostoissa : Paul Wahlin osoitekirja. Julkaisussa: Kansallinen kapitalismi, kansainvälinen talous / toimittaneet Niklas Jensen-Eriksen ... [et al.] 2012. ss. 326-348. Höyrylaivoista: Suomalaisia höyrylaivoja 150 vuotta maailman merillä ja kotivesillä / toim. Erkki Riimala. Julk. Suomen Höyrypursiseura 1983. Louhivesi mainitaan teoksessa, sivulla 277 kerrotaan, että 1970-luvulla...
Uudessakaupungissa on esillä märssyraaka ja ankkuri. Molemmat ovat peräisin Peking-nimisestä purjealuksesta. Milloin ja mistä Gustav Erikson osti ne? Pyytäisin… 785 Gustaf Erikson osti 1920-30-lukujen aikana purjelaivoja saksalaiselta laivanvarustamo Laeiszilta. Näiden joukossa oli myös Peking, joka päätyi Gustaf Eriksonilta lopulta Yhdysvaltoihin, jossa se on nykyisin museolaivana. (Lähde: lokistories.fi) Lisää tietoa löytyy Loki-sivustolta: Märssyraaka: https://lokistories.fi/entry/show/388 Ankkuri: https://lokistories.fi/entry/show/211 Tämän lisäksi Peking-laivasta löytyy englanninkielinen Wikipedia-sivusto: https://en.wikipedia.org/wiki/Peking_(ship)
Mahtaisko löytyä Turun telakoilla asetettujen kölikolikoiden tietoja? 847 Kölikolikoista löytyi hyvin vähän tietoa. Kölikolikot liittyvät kölinlaskuseremoniaan, jolla on juuret kaukana historiassa. Kölinlasku oli se vaihe laivanrakennuksessa, jolloin laivan rakentaminen aloitettiin. Laivan rakennuksen alkua juhlistettiin seremonialla, jossa laivan kölin alle laitettiin kolikoita, joiden oli tarkoitus tuoda laivalle onnea. Tämä tapa on edelleen voimassa, Turun telakalla mm. Viking Gracea rakennettaessa laivan kölin alle asetettiin kolikoita. Kölinlaskemisesta kerrotaan Wikipediassa http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6linlasku ja Viking Gracen kölikolikot mainitaan laivaa käsittelevässä Wikipedia-artikkelissa http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Viking_Grace Mein Schiff 4 -aluksen kölinlaskusta kerrotaan Turun...
Nykyisen Eteläsataman Olympialaiturin paikalla oli vielä viime vuosisadan alussa Helsingin Laivatelakka. Löytyykö valikoimastanne teoksia, jotka kertovat… 1070 Helsingin kaupungin pääkirjaston Helsinki-kokoelmassa on teos Veijo Kauppinen, Metalliverstaita sekä konepajoja Ruotsin ajan ja Suuriruhtinaskunnan Helsingissä, 1988, jossa kerrotaan Helsingin laivatelakasta. Kirjasta löytyy myös lisää viitteitä muihin lähteisiin. Kirja on käsikirjastokappale joten sitä ei lainata mutta voi lukea kirjastossa.