radanrakennus

4 osumaa haulle. Näytetään tulokset 1–4.
Kysymys Luettu Arvostelu Vastattu Avaa Vastaus
Mistä löytäisin tietoa Muurmannin radan suomalaisista rakentajista? 141 Muurmannin ratana tunnettu rautatie rakennettiin nopealla tahdilla noin kahdessa vuodessa. Rakennustyöt aloitettiin alkuvuonna 1915, ja rata avattiin liikenteelle marraskuussa 1916. Muurmannin rataa oli rakentamassa useita tuhansia suomalaisia, enimmillään rakennustöiden alkuvaiheessa lähes 6000. Suomalaiset toimivat niin kirvesmiehinä kuin lapiotyöntekijöinä. Suomalaisia pidettiin erittäin hyvinä kivityömiehinä. (Engman, Max: Suureen itään, s. 173)Max Engmanin kirjassa Suomalaiset Venäjällä : lähdeopas (Kansallisarkisto 2004) kerrotaan, että Muurmannin radan suomalaisrakentajista on tietoja lähinnä lääninhallitusten passipäiväkirjoissa ja radan rakennushallinnon arkistossa.Muurmannin radasta ja sen rakentamisesta, myös suomalaisista...
Kuka naiskirjailija kirjoitti romaanin joka kertoo radanrakennustyöstä Haapajärveltä Kajaaniin ja jatko-osan jossa kertoo elämästään Pihtiputaan… 197 Kyseessä on Oili Koskela ja hänen kirjansa Topparoikka koulii sekä Kuusen juurelta Keski-Suomeen. Lisätietoa kirjailijasta voi lukea Kirjasammosta.
Onko Henning Mankell kirjoittanut Pohjois-Amerikassa rautateitä 1800-luvulla rakentaneista kiinalaisista? 148 Amerikkalaista rautatietä kiinalaisvoimin rakennetaan jännitysromaanin Kiinalainen 1800-luvulle sijoittuvassa osiossa. Kiinalainen | Kirjasampo
Milloin on rakennettu ratavalli Tampereella Mustanlahden/Amurin kohdalle? 217 Mustanlahden ja Amurin välinen maavalli tehtiin Tampere–Pori-radan rakennustöiden yhteydessä 1890-luvun alussa. Ratatyöt Tampereen päässä aloitettiin vuonna 1890 ja vuonna 1895 rata oli valmiina Poriin saakka. Välillä Tampere–Nokia rata otettiin kuitenkin käyttöön jo kesällä 1893: ensimmäinen juna Tampereelta Nokialle kulki 15. kesäkuuta. Samana vuonna Aamulehdessä julkaistussa ratayhteyttä esittelevässä kirjoituksessa kuvailtiin Mustanlahden ja Amurin välistä osuutta seuraavasti: " -- Mustanlahden reunalta aina Amurin maan luoteiseen nurkkaan pyyhältää juna ensin ylhäällä ilmassa Mustanlahteen ja Kortelahteen kulkewain päitten ylipuolitse ja sitten korkeita maavalleja mainittuun paikkaan saakka, missä se taas kohtaa maanpinnan."...