Otsikko
Aivastin ja huomasin kännykkäni ruudulla pisaroita jotka kimateli valossa ja joissa oli verkkomainen pinta ilm pinta jännitysestä aiheutuva? Kysymykseni…

Kysytty

Aivastin ja huomasin kännykkäni ruudulla pisaroita jotka kimateli valossa ja joissa oli verkkomainen pinta ilm pinta jännitysestä aiheutuva? Kysymykseni kuuluukin voisiko esim teko äly tunnistaa Ruudulta viruksia niiden osuessa ruutuun. Eli olisiko mahdollista kehittää tästä sovellus joka tekisi välittömän virus diaknoosin. Onko asiasta tehty tutkimusta tai onko joku kehittely tätä ideaa eteenpäin. Ideoin tämän aivastukseni johdosta. Huom puhdusrin tietty kännykkäni.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Artikkeli "Virus Detection: From State-of-the-Art Laboratories to Smartphone-Based Point-of-Care Testing" vuodelta 2022 käsittelee kännykän käyttöä virusinfektioiden tunnistamisessa. Puhelimella on pystytty diagnosoimaan virusinfektiota veri- ja nenänielunäytteistä käyttämällä kännykkään liitettäviä lisäosia tai hyödyntämällä puhelimen omia antureita ja neuroverkkoihin perustuvia sovelluksia analysoimaan testisirulle asetettuja näytteitä. Jälkimmäisestä kertoo tarkemmin kaksi vuotta aikaisempi artikkeli "Virus detection using nanoparticles and deep neural network-enabled smartphone". Nykyiset metodit eivät pysty havaitsemaan viruksia välittömästi puhelimen pinnalta.

1 ääntä

Kommentit

Puhdelimen näyttö ei ole kamera, eikä puhelimen kameran linssi sovellu mikroskoopin linssiksi. Näytöissä on joitakin anturiominaisuuksia, mutta niiden tarkkuus on heikko.