Otsikko
Löytyisikö romaania, novellia, runoa, tietokirjaa, joka kertoo ihmisestä, joka ei sopeudu yhteiskunnan normeihin ja kärsii siitä itse koko ajan?

Kysytty

Löytyisikö romaania, novellia, runoa, tietokirjaa, joka kertoo ihmisestä, joka ei sopeudu yhteiskunnan normeihin ja kärsii siitä itse koko ajan?

Vastaus

Vastattu

Ehdotan sinulle esimerkiksi seuraavia kirjoja:

Romaaneja

Edouard Louis: Ei enää Eddy (Tammi 2019)
”Kaikki tietävät, että Eddy Bellegueulessä on jotain vialla: vanhemmat, sisarukset, kyläläiset, ystävät, Eddy itse. Ja vaikka hän yrittää kaikkensa, hän ei muutu. Toiset tunnistavat erilaisuuden ja vainoavat Eddyä, toiset hylkivät häntä. Ei enää Eddy kertoo, miten Eddy Bellegueule kasvoi väkivallan keskellä homoseksuaalina, erilaisena, ainoana toiveenaan olla niin kuin muut, ja miten hän löysi kuin sattuman kauppaa pakotien toiseen maailmaan.”

Anja Snellman: Antautuminen (WSOY 2015)
”Palat alkavat loksahdella paikoilleen, kun kuusikymppinen kirjailija-kertoja oivaltaa, että elämänmittaiset kokemukset aistiyliherkkyydestä, intuitioista, virittyneisyydestä ja ulkopuolisuuden tunteista selittyvätkin toisin kuin ennen. Lapsuuden muistot ja ihmiset näyttäytyvät uudessa valossa, nuoruusiän tapahtumat, ystävyydet ja rakkaudet siinä missä äitiyden haasteet hakeutuvat vihdoinkin oikeisiin uomiinsa. Pakolainen ylittää jälkiään ja kirjailija pyörtää omaa tarinaansa, se minkä kertoja luuli johtuvan virtahevosta olohuoneessa, onkin synnynnäisestä ominaisuudesta kummunnutta, sisäsyntyistä, syvintä omaa itseä. Äärimmäinen herkkyys on kirous ja siunaus yhtä aikaa, ja sitä se on myös tarinan päähenkilölle, pienelle tytölle, joka erilaisten nolojen tilanteiden, pilkkanimien, syrjään vetäytymisten ja toiseuden tunteitten kautta kasvaa omaksi itsekseen ja oppii käyttämään erityisherkkyyttään voimavarana.”

Iida Rauma: Hävitys, tapauskertomus (Siltala 2022)
Kirjan päähenkilö joutuu julman koulukiusaamisen kohteeksi ja kokee itsensä erilaiseksi ja eristetyksi. Koulumaailman julmuus ja päähenkilön kärsimys ovat rankkaa luettavaa.

Leila Tuure: Yksinäiset ajassa (Sunkirja 2023)
”Kolme yksinäistä, kolme sukupolvea, Aron, Synnöve ja Lotta, kukin omassa ajassaan, mutta toisiinsa sidoksissa suvun apteekin kautta. Vanhemmat, apteekkareita, yrittävät painostaa nuorinta jatkamaan työtään, mutta nuorin ei halua, ja tilanne synnyttää suurta ristiriitaa sukupolvien välillä.”

Vesa Haapala: Alexis (Otava 2023)
”Rujonkaunis romaani Aleksis Kiven kohtalonvuosista on traaginen kuvaus kirjailijasta, joka ei löydä paikkaansa maailmassa. Nälkävuosien kaataessa kansaa Alexis elää Charlotta Lönnqvistin hyväntahdon varassa Fanjunkarsin torpassa ja kirjoittaa kirjaa seitsemästä miehestä. Hän on demoniensa riivaama eikä tunne kuuluvansa joukkoon missään: ei talonpoikain työteliäässä seurassa eikä Helsingin seurapiireissä, joiden tunnustuksesta ja taloudellisesta tuesta hän on riippuvainen. Luonto, haaveet ja kirjallisuus ovat hänen kotinsa.”

Tietokirjoja

Heidi Backström: Kyyry: kirja kotiseutuvieraudesta (Avain 2021)
Synnyinmaisemiin liittyvää vierauden tunnetta käsitellään yleensä nuoruuteen kuuluvana vaiheena. Entä jos se ei olekaan vaihe, josta kasvaa yli, vaan osa ihmistä? Millaisen jäljen se jättää, jos ei mahdu pienen paikkakunnan tavallisuuden määritelmään?
Kyyry - kirja kotiseutuvieraudesta tarjoaa vertaistukea ja näkökulmia niille, joita juna on liikuttanut synnyinseuduilta pois. Erityisesti se on kirja heille, joiden on vaikea tunnistaa lapsuudessa tarjottuja muotteja omakseen. Kirja on syntynyt halusta ymmärtää omia juuria, lapsuuden idoleita, muuttohäpeää ja etikkasieniä.

Clara Törnvall: Naisia autismin kirjolla (Atena 2023)
Ajankohtainen ja kauniisti kirjoitettu teos naisten tunnistamattomasta autismista.
Clara Törnvall sai 42-vuotiaana autismidiagnoosin, ja moni asia hänen elämässään sai selityksen: sosiaalisten suhteiden vaikeus, täydellinen uppoutuminen ajatuksiin, näläntunteen puuttuminen. Vuosien epätietoisuuden jälkeen palikat loksahtivat kohdalleen.
Arvostelu- ja myyntimenestys yhdistää kirjailijan oma tarinan, uusimman tutkimuksen sekä naistaiteilijoiden ja -tieteilijöiden kokemukset. Samalla piirtyy kuva naisista yhteiskunnassa ennen ja nyt: miksi naisten autismia ei ole ymmärretty, ja mitä autismin kirjolla oleminen nykyään merkitsee?

Elaine N. Aron: Erityisherkkä ihminen (Nemo 2017)
Erityisherkkä voi kokea itsensä erilaiseksi ja hänen voi olla vaikea sopeutua. Kärsimykseltäkään ei silloin välty.

Voit itse hakea aiheesta teoksia esimerkiksi sanoilla sopeutumattomuus, erilaisuus

Vanamokirjastojen verkkokirjastosta: Verkkokirjasto | Vanamo-kirjastot (finna.fi)

Kirjasammosta, joka on suomalaisten kirjastojen kirjallisuusverkkopalvelu. Sivusto tarjoaa erilaisia tapoja hakea tietoa kirjoista ja kirjailijoista. Palvelussa julkaistaan myös toimitettuja sisältöjä: artikkeleita, uutisia, vinkkejä ja kirjalistoja.

Etusivu | Kirjasampo