Otsikko
Mistä ilmaus totta kai on peräisin? Kai ilmaisee kuitenkin epävarmuutta, mutta totta-sanan kanssa se muodostaakin yhdistelmän, joka ilmaisee varmuutta.

Kysytty

Mistä ilmaus totta kai on peräisin? Kai ilmaisee kuitenkin epävarmuutta, mutta totta-sanan kanssa se muodostaakin yhdistelmän, joka ilmaisee varmuutta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Totta kai" lienee esimerkki kielen elämisestä. Puhekielestä löytyy paljon esimerkkejä siitä etteivät kaikki tietyn sanonnan osaset ole loogisesti sopivia asiayhteyteensä, esim. "ei vaineskaan" sanonnassa vaineskaan juontaa sanaan vain. Sanan kaikki merkitykset eivät sopine kiistatta loogisesti asiayhteyteen.

Itse asiassa sana totta ilmaisee usein myös arvelua, epäröintiä esim. sanonnassa Tottapahan tiedät mitä teet. Eikä siinä kaikki; myös kai -sanalla ilmaistaan mahdollisuutta t. arvelua, (Tulee kai sade / pitää kai lähteä), eikä ainoastaan ivaa t. epäuskoisuutta (Kyllä kai!)

Kotimaisten kielten tutkimuskeskus eli Kotus on valtakunnallinen kielen asiantuntija- ja tutkimuslaitos. Toimintaan kuuluu kielen- ja nimistönhuolto, sanakirjojen teko ja tutkimushankkeita. Kotuksessa on laaja kirjasto sekä kielitieteellisiä aineistoja ja arkistoja sekä neuvontaa, katso http://www.kotus.fi/index.phtml?s=114

10 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tämä onkin mielestäni uutta tarkastelua, ehkei nyt vaativa, mutta mahdollistava sanapari. Kai ilmaisee epäilyä ja itseasiassa kysymyksenkin. Totta kai saisi ottaa peräänsä kysymysmerkin sen asemesta, että sitä pidetään useimmiten vakuuttelun ilmaisuna. Ehkäpä vieno hymy kasvoilla lienee paikallaan kun sanotaan totta kai ?
Nyt kun olen asiaa joutunut miettimään, suhtaudun totta kai- lisukkeeseen hieman ehdollisemmin, ellei peräti skoijilla.