Kirjailijavierailu: Kaisa Happonen ja Karri "Paleface" Miettinen & Ilmastotekokirja

Perjantaina 10.9.2021 kirjailijat Kaisa Happonen ja Karri Miettinen vierailivat Vuosaaren lukiossa esittelemässä Ilmastotekokirjaansa. Vierailu oli osa Hiilineutraali Helsinki 2035 -opintokokonaisuutta ja Nuoret ja ympäristötunteet -hanketta.

Tapahtuma sai alkunsa, kun Helsingin kaupunginkirjastoissa mietittiin, että miten kirjastot voisivat olla osana uutta Hiilineutraali Helsinki 2035 -opintokokonaisuutta.

Kaisa Happonen ja Karri Miettinen seisovat nuorten edessä.

Vuosi sitten Helsingin kaupunki päätti, että syksystä 2021 lähtien kaikilla lukioilla on oltava Hiilineutraali Helsinki 2035 -opintojakso, joka koostuu eri oppiaineiden opintojaksoista. Lukioille kuitenkin annettiin vapaat kädet toteuttaa ja täsmentää opintojakson sisältöä.

Helsingin kaupunginkirjastoissa tartuttiin mahdollisuuteen ja lähestyttiin eri Helsingin lukioiden lukiosihteereitä tarjoten tiedonhaunopastuksia opintokokonaisuuteen liittyen sekä kysyen, mitä muuta kirjastot voisivat aiheeseen tarjota. Vuosaaren lukio tarttui avonaiseen tarjoukseen ehdottamalla, että he haluaisivat Ilmastotekokirjan kirjailijat vieraaksi. Vuosaaren lukiossa Ilmastotekokirja oli otettu osaksi Hiilineutraali Helsinki 2035 -opintojaksoa. Toive saatiin toteutumaan osana Nuoret ja ympäristötunteet -hanketta, jossa tavoitteena on testata ja kehittää kirjastojen ympäristö- ja ilmastotoimintaa metodilla, jossa nuoret itse saavat valita heitä kiinnostavat aiheet, toimintatavat ja työmuodot.

Nuorten vuoro kysyä kysymyksiä

Nuoret saivat esittää kirjailijoille kysymyksiä ja niitähän oli monia. Nuoret halusivat tietää kirjailijoilta muun muassa, että mistä kirjan idea lähti, mitä uutta kirjailijat oppivat kirjan kirjoittamisen aikana sekä käyttävätkö Kaisa Happonen ja Karri Miettinen paljon pikamuotia? Kokevatko kirjailijat pelkoa ilmastonmuutoksesta ja mikä kirjan aiheista on sellainen, minkä he haluaisivat, että ihan jokainen tietäisi? Nuoret olivat myös huolissaan voiko ilmastonmuutoksen vielä pysäyttää ja mitä nuoret voivat asialle tehdä?

Kirjailijoiden keskeiseksi viestiksi nousi, että ilmastonmuutoksen jarruttamiseksi on paljon tehtävää, mutta toivoa ei pidä menettää. Kaikkien toiminnalla ja toimilla on merkitystä - niillä pienimmilläkin siiroilla. Nuoret voivat tehdä paljon, kuten nostaa koko ajan asioita esiin, käydä dialogeja, jalkautua ilmastomarsseihin ja järjestöihin, osallistua vetoomuksiin, tehdä kansalaisaloitteita, tehdä protesteja sekä erilaisilla tavoilla nostaa jatkuvasti asiaa esiin ja esittää vaatimuksia niille päättäjille, joilla on se valta käsissään.

Enemmän vinkkejä toimintaan löytyy Ilmastotekokirjasta, kuten löytyy myös kirjailijoiden hyvä viesti meille kaikille: ”Maailma pelastuu vielä – kunhan jokainen meistä kantaa kortensa kekoon.”

Facebook liven tallenne on katsottavissa 24.9.2021 saakka: Kirjailijavierailu: Kaisa Happonen ja Karri Miettinen & Ilmastotekokirja.

Jos olet nuori, voit nimettömänä ehdottaa toiveita tapahtumista ja työpajoista, mitä haluaisit, että toteutetaan Nuoret ja ympäristötunteet -hankkeessa: Ympäristö- ja ilmastokysely 13–20-vuotiaille nuorille

Etusivun nostokuva: Olga Rimpi, Vuosaaren kirjasto.
Teksti ja artikkelin kuva: Veera Visuri, projektikoordinaattori Nuoret ja ympäristötunteet -hanke.