Waa inaan buugaagta akhrino - Meidän täytyy lukea kirjoja - We must read books

Suomessa asuva somalitaustainen kirjojen ystävä Axmed Bahjad kannustaa somalinkielistä väestöä lukemaan kirjoja ja käyttämään kirjastoja. Jos ihmiset eivät lue, somali äidinkielenä ja identiteettinä häviää. Lopulta kirjailijat eivät kirjoita somaliksi koska kirjoille ei ole lukijoita.

Monikielinen kirjasto on tehnyt videon lukemisen edistämisestä yhteistyössä Axmed Bahjadin kanssa. Hän kertoo, että lukeminen parantaa elämänlaatua ja tekee meistä parempia puhujia, kirjoittajia ja tarinankertojia. Kaikki alkaa kirjastokäynnistä: kannattaa lainata kirja ja aloittaa lukeminen. Hyvien kirjojen löytämiseen kannattaa panostaa. Paljon lukeva henkilö lukee useita genrejä ja ymmärtää lukemisen merkityksen.

Katso Axmed Bahjadin somalinkielinen video lukemisen edistämisestä.

Lue Axmed Bahjadin avoin kirje lukemisen edistämisestä.

Voit linkittää videon kirjastosi sivuille. Ohjeet löytyvät Kirjastokaistalta täältä, Jakaminen ja upotus -kohdasta.