Vuoden kirjastokunta Helsinki - Kurikka yleisön suosikki

Kunnalle ja sen kirjastotoiminnalle myönnettävä Vuoden kirjastokunta -palkinto jaettiin tänä vuonna toista kertaa. Kuntaliiton järjestämän kilpailun voittoa tavoitteli 28 kuntaa, joista finaalin valittiin viisi hakijaa. Voittaja ja yleisön suosikki julkistettiin tänään Helsingin Kirjamessuilla.

Loppukilpailussa Vuoden kirjastokunnan tittelistä kilpailivat Helsinki, Ii, Kurikka, Mikkeli ja Tampere. Kuntaliitto järjesti kilpailun yhteistyössä Suomen Kirjastoseuran kanssa.

- Vuoden kirjastokunta -kilpailun avulla haluamme antaa kunnille ja kirjastoille tilaisuuden kertoa omasta toiminnastaan ja onnistumisistaan. Tänä vuonna halusimme nostaa esiin erityisesti kuntien ja kirjastojen lukemisen edistämiseksi tekemää tärkeää työtä, sanoo Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta.

Vuoden 2019 teemana lukeminen ja lukemisen edistäminen

Kilpailun ensimmäisessä vaiheessa asiantuntijaraati kävi läpi kaikki 28 hakemusta ja valitsi niiden joukosta viisi finalistia.

- Raadilla oli positiivinen ongelma, sillä hakemuksista kävi ilmi, että eri puolilla Suomea tehdään todella monipuolista ja laadukasta työtä lukemisen edistämiseksi, kertoo raadin jäsenenä toiminut erityisasiantuntija Johanna Selkee Kuntaliitosta.

Tänä vuonna kirjastojen toimintaa tarkasteltiin erityisesti lukemisen edistämisen näkökulmasta. Raati painotti arvioissaan erityisesti sitä, miten eri asiakasryhmät ja lukemisen tavat on huomioitu lukemisen edistämisessä. Lisäksi raati katsoi, että valintaperusteissa on otettava huomioon myös kuntakentän moninaisuus ja erikokokoisten kuntien erilaiset mahdollisuudet kehittää kirjastotoimintaansa.

Loppukilpailun tuomarina toimi toimittaja ja kirjailija Jenni Pääskysaari. Pääskysaaren mukaan finalistit olivat kaikki erinomaisia, joten valinta oli vaikea.

- Tehtävä oli minulle suuri ilo ja kunnia. Helsinki on ottanut ansiokkaasti paikan suunnannäyttäjänä. Helsinki näyttää mitä kaikkea kirjasto voi tulevaisuudessa olla. Vuonna 2019 Helsinki on nostanut lukemisen ja kirjastot ei vain kunnan vaan koko maan ja jopa maailman puheenaiheeksi, sanoo Pääskysaari.

Kurikasta yleisöäänestyksen voittaja

Vuoden Kirjastokunta -kilpailun yleisöäänestyksen voittaja on Kurikka. Kuntaliiton yhteistyökumppani Suomen kirjastoseura järjesti 4.10.- 21.10. verkkoäänestyksen, jossa finalistien keskuudesta valittiin yleisön suosikki.
Katso videokooste kilpailun finalisteista osoitteessa www.kuntaliitto.fi/kirjastokunta.

Uutinen Kuntaliiton sivuilla