Vuoden 2021 Runo-Kaarina-kilpailu on avattu

Runo-Kaarina on vuosittainen, valtakunnallinen runokokoelmakilpailu esikoisrunoilijoille. Tämän vuoden kilpailu avattiin kolmatta kertaa järjestetyillä Runo-Kaarina-festivaaleilla helmikuussa, ja kokoelmia otetaan vastaan keskiviikkoon 28.4. saakka. Kilpailu on avoin kaikille suomenkielisille runoille ja runojen aihe on vapaa. Kaarinan kaupunki julkaisee kustannuksellaan kilpailun voittaneen runoteoksen.

Runo-Kaarina-kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran 27 vuotta sitten vuonna 1994, ja se on vuosien varrella vakiinnuttanut asemansa yhtenä merkittävänä runokilpailuna maassamme. Kilpailuun saapuu vuosittain lukuisia käsikirjoituksia ympäri Suomea ja joskus jopa muista maista. Voittajien menestys kertoo siitä, että valinnat ovat osuneet kohdilleen. Voittoteoksen jälkeen vähintään yhden runoteoksen on julkaissut viisitoista kilpailun kautta julkisuuteen noussutta kirjailijaa. Monilla heistä kirjoittaminen on laajentunut runojen lisäksi proosaan, lastenkirjoihin, esseisiin ja käännöksiin.

Runo-Kaarina on tuonut suomalaiseen kirjallisuuteen monia ammattilaisia. Kilpailun suojelija on tasavallan presidentin puoliso, runoilija Jenni Haukio, joka voitti kilpailun vuonna 1999 esikoiskokoelmallaan Paitasi on pujahtanut ylleni. Kilpailun voittaneista mm. Arto Lappi (2001), Tony Laine (2009), Anna Elina Isoaro (2011) ja Raisa Jäntti (2015) lukeutuvat kilpailun jälkeen uusia teoksia julkaisseiden joukkoon.

Valintaraati valitsee voittajan elokuussa. Raadin puheenjohtajana toimii kirjailija Kari Levola. Muut jäsenet ovat runoilijat Raisa Jäntti, Tommi Parkko ja Mirkka Mattheiszen sekä Kaarinan kaupungin edustajat Kirsi Lehto (vapaa-ajan lautakunta), Risto Jaakola (vapaa-ajan palveluiden johtaja) ja Ritva Nurminoro (kulttuuri- ja kirjastopalvelujohtaja).

”Toivomme, että Runo-Kaarina kerää useita osallistujia tänäkin keväänä. Kilpailuun voi osallistua myös useamman kerran”, kannusti Kaarinan kaupunginjohtaja Harri Virta vuoden 2021 Runo-Kaarina-festivaalin avajaispuheenvuorossaan. Viime vuoden voittaja Hanna Syrjämäki osallistuikin Runo-Kaarina-kilpailuun kolme kertaa: ”Kirjoitan runoja erityisesti siksi, että se on hauskaa ajanvietettä, joka tarjoaa palkitsevia oivalluksia. Kilpailuun osallistuminen on ollut hyvä kevätrituaali, deadline, joka on motivoinut saamaan asioita valmiiksi. En kuitenkaan ollut lainkaan valmistautunut voittoon tänäkään vuonna, olin ajatellut, että ehkä joskus, mutta ei vielä pitkään aikaan.”

Runo-Kaarina-raadin puheenjohtaja Kari Levola pohti festivaalin avajaisissa runon merkitystä poikkeuksellisina aikoina: ”Me elämme tilanteessa, jossa runolle on tehtävää, haastetta ja tarvetta enemmän kuin aikoihin. Viimeisen vuoden aikana, kun korona on jyllännyt maailmassa, on käynyt selväksi se, mikä monilta oli jo unohtunut: me tarvitsemme runoja, kirjoja, kirjallisuutta. Runojen kirjoittaminen on kirjoittajalleen yhteyden hakemista, ja sitä runot ovat myös lukijoilleen, yhteistä ja erityistä valoa. Sitä odotamme tämänkin vuoden runosadolta.”

Kilpailuohjeet: www.runokaarina.fi
Lisätiedot: kulttuurituottaja Maija Leino, maija.leino@kaarina.fi, 0503145281