Virtuaalikirjasto kokeiltavana Oulun pääkirjastolla

Oulun pääkirjaston ala-aulaan pystytetyssä virtuaalikirjastossa voi selata 20. syyskuuta alkaen esimerkiksi kirjaston kokoelmaa ja nähdä vaihtuvan paikallisen taiteilijan näyttelyn.  VR- eli virtuaalitodellisuuslaitteiston avulla pääsee tutustumaan kirjaston tiloihin aivan uudella tavalla. Kääntyessäsi oikeassa maailmassa  käännyt myös virtuaalimaailmassa. Esineisiin voi tarttua kurottamalla käsiohjainta ikään kuin oikeastikin. Kuulokkeista kuuluu koko ajan tuttuja kirjaston ääniä ja toisinaan jotain erityistäkin.

Virtuaalikirjastossa pääsee myös kolmeen kuvitteelliseen maailmaan: tulevaisuus, fantasiametsä ja kartanon takkahuone. Maailmoihin on siroteltu erilaisia esineitä. Niitä klikkaamalla voi kokeilla mitä tapahtuu.

Virtuaalikirjaston avulla on tarkoitus tutkia, miten kirjaston palveluja kuten kirjavinkkausta voidaan toteuttaa virtuaalitodellisuudessa, ja miten virtuaalitodellisuus ylipäätään voisi laajentaa ja täydentää kirjaston tarjoamia palveluita. Sen avulla esitellään  virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia kirjaston koko asiakaskunnalle. Sovellus kerää anonyymisti dataa käyttäjien liikkeistä Oulun yliopiston tutkimushankkeen käyttöön.

Kokeiltavana on myös muita sovelluksia, mm. Google Earth VR, joka on virtuaaliversio tutusta karttapalvelusta. Niillä voi käydä tutkimassa esimerkiksi asuinalueita tai tulevia lomakohteita etukäteen.  Taitavasti tehtyjä 360 asteen videoita voi kokeilla esimerkiksi pinnanalaiseen maailmaan sijoittuvassa sovelluksessa theBlu. Tilt Brush -sovelluksen avulla voi maalata kolmiulotteisesti.

Virtuaalikirjasto on Oulun yliopiston Jokapaikan tietotekniikan tutkimuskeskuksen (UBICOMP) ja Oulun kaupunginkirjaston luoma mallinnus pääkirjastorakennuksesta. Se on osa AIA-, AKAI- ja COMBAT-tutkimusprojekteja. Sovellusta käytetään VR- eli virtuaalitodellisuuslaitteistolla (Oculus Rift). Ikäraja käytölle on 13. Tätä nuoremmat voivat käyttää sovellusta huoltajan seurassa.

Lisätietoja: Hankekoordinaattori Harri Holappa, harri.holappa(a)ouka.fi

Tiedosto