Video: Itse rouva Kirjasto – Helle Kannila 125 vuotta

Suomalaisten kirjastojen ylivoimaisesti tärkeimmän ja näkyvimmän persoonan Helle Kannilan (1896-1972)  syntymästä tulee tämän vuoden toukokuun 20. päivä kuluneeksi 125 vuotta. Tämä henkilö ja hänen merkityksensä kannattaa nostaa esiin.

Helle Kannila oli vain 25-vuotias, kun hänet valittiin vasta perustetun valtion kirjastotoimiston johtajaksi. Sen jälkeen hän toimi mm. tulevien kirjastonhoitajien kouluttajana, Kirjastolehden päätoimittajana sekä kirjastoalan oppikirjojen laatijana. Hän myös laati valtavan määrän kirjallisuusarvosteluja.

Yleisten kirjastojen malli sellaisena kuin me se tulimme tuntemaan tuotettiin Yhdysvalloista Suomeen, ja Helle Kannila oli tärkein mallin suomalainen juurruttaja ja kehittäjä.

Lahtelainen kirjastohistorian asiantuntija Eija Eskola on paneutunut Helle Kannilan toimintaan muun muassa väitöskirjassaan ja nyt juhlavuoden kunniaksi tehnyt Helle Kannilasta videon.

Tässä linkki videoon Youtubessa