Valtakunnallisia e-aineistoja yleisten kirjastojen kokoelmiin puolen vuoden pilotin ajaksi

Koko maan kattavaa e-kokoelmaa päästään kokeilemaan yleisissä kirjastoissa ensi kuussa.

Kuuden kuukauden kokeilu kattaa ne kirjastot, joilla on Ellibs-alusta, joka on yleisimmin käytössä oleva lainausalusta. Mukaan pääsevät maksutta myös muut halukkaat.

Valtakunnallinen aineisto mahdollistaa asiakkaiden tasavertaisen pääsyn pilottikauden e-kirjoihin, ja se toimii saumattomasti paikallisten e-kokoelmien rinnalla. Tavoitteena on mahdollisimman yksinkertainen ja helppo käyttäjäkokemus, eikä asiakkaan tarvitse edes tietää, kummassa kokoelmassa kirja sijaitsee. Lisäksi esimerkiksi varausjonoissa asiakas saa varaamansa joko paikallisesta tai valtakunnallisesta kokoelmasta, sen mukaan, kumpi ensiksi vapautuu.

Pilotissa kehitetään teknisiä välineitä ja uudenlaisia työtapoja valtakunnallisen e-kokoelman pohjustamiseksi. Sen kulut kattaa Yleisten kirjastojen konsortio, eikä kirjastoille muodostu mitään lisämaksuja. Valtakunnallinen valintaryhmä, joka koostuu e-informaatikoista sekä kotimaisen kirjallisuuden vastuuinformaatikoista, koostaa kokoelmaa parhaillaan. Laajuus tulee olemaan noin 200-400 lisenssiä. Lainaajat pääsevät e-kirjoihin käsiksi toukokuun puolivälin paikkeilla. Siitä tiedotetaan erikseen.

Pilotin takana on Yleisten kirjastojen konsortio. Nyt testataan jo olemassa olevaa teknologiaa. Tuloksia voidaan hyödyntää myöhemmin valtakunnallisessa digimediahankkeessa.

Neuvottelujen tuloksena 12 kustantamoa on pilotissa mukana: Harlequin, HarperCollins Nordic, Into Kustannus, Lind & Co, Aula & Co, Otava, Atena Kustannus, Kustantamo S&S, Schildts & Söderströms Ab, Minerva, Docendo ja Kustannusosakeyhtiö Teos. Kustantajien kanssa on sovittu valtakunnalliseen kokoelmaan soveltuvista lisensseistä. Mukana on myös 30 käyttäjän ja 50 käyttäjän 6kk:n lisenssejä.

Lisätietoja:

Marja Hjelt, suunnittelija, Yleisten kirjastojen konsortio.
Marja.Hjelt@hel.fi, puh. 09 310 85461

Aija Laine, erityissuunnittelija, Yleisten kirjastojen valtakunnalliset kehittämispalvelut.
Aija.Laine@hel.fi, puh. 040 650 3238