Uusi selvitys aikuisten medialukutaidon edistämisestä

Teknologian kehitys, median merkityksen kasvu ihmisten elämässä ja yhteiskunnassa sekä uudet mediaan liittyvät ilmiöt korostavat mediaan liittyvän osaamisen, medialukutaidon merkitystä. Vaikka Suomessa mediakasvatuksella on pitkä perinne, medialukutaidon edistäminen on kohdistunut erityisesti lapsiin ja nuoriin, aikuisten jääden usein tutkimuksen, systemaattisten suunnitelmien ja käytännön toimenpiteiden osalta katveeseen.

Kaivattua tietoa aikuisten medialukutaidon edistämisestä Suomessa

Mediakasvatusfoorumissa julkaistiin Kansallisen audiovisuaalisen instituutin ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen yhteistyössä toteuttama selvitys aikuisten medialukutaidon edistämisen nykytilasta ja kehittämistarpeista.

Selvityksen tavoitteena oli kuvata, mitä aikuisten medialukutaidon edistäminen Suomessa tällä hetkellä käytännössä tarkoittaa, millaisia haasteita aikuisten medialukutaidon edistämiseen liittyy sekä miten ongelmia voidaan ratkaista. Selvityksessä pyrittiin löytämään ja kuvaamaan konkreettisia toimintatamalleja ja hyviä käytäntöjä, joiden avulla aikuisten medialukutaidon edistämistä voisi kehittää kansallisten mediakasvatuksen linjausten tavoitteiden mukaisesti mahdollisimman kattavaksi, laadukkaaksi ja systemaattiseksi.

Selvityksessä haastateltiin 20 aikuisten medialukutaidon parissa eri tavoin toimivaa asiantuntijaa eri puolilta Suomea. Asiantuntijat työskentelevät yhteiskunnan eri sektoreilla, myös kirjastoissa.

Uutinen uudesta selvityksesta Medialukutaitosuomessa.fi-sivuilla, joilta pääsee myös selvtyksen tehneiden tutkijoiden haastatteluihin.

Loppuraportti Aikuisten medialukutaidon edistämisen hyvät käytännöt ja kehittämistarpeet, Anna Kanerva ja Katja Oksanen-Särelä 2021

Medialukutaitosuomessa.fi