Uusi AVI Kirjastotoimen uutiskirje ilmestynyt

Tuoreesta Aluehallintoviraston Kirjastotoimen uutiskirjeessä (1-2020) löytyy koostettuna alan asiaa. Aiheina muun muassa omatoimikirjastot, kirjastotilastoinnin aikataulut ja valtakunnalliset koulutustilaisuudet, joista ensimmäinen – TEAviisari ja kulttuurin sekä kirjastojen hyvinvointivaikutukset ­– suoralähetetään ylihuomenna torstaina.

AVI Kirjastotoimen uutiskirje 1-2020

Kirjastotoimen valtakunnalliset koulutustilaisuudet keväällä 2020

6.2.2020: TEAviisari ja kulttuurin sekä kirjastojen hyvinvointivaikutukset, Pasilan kirjasto ja etälähetys Kirjastokaistalla. Valtakunnallisessa koulutuspäivässä tutustutaan kulttuurin TEAviisarin avoimen verkkopalvelun käyttöön ja tuloksiin. Lisäksi kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja kulttuurin hyvinvointivaikutuksista sekä tapausesimerkit kahdesta erikokoisesta kirjastosta. Lisätiedot

5.3.2020: Luova kommunikointi: Kehitä taitoasi esitysten ja kirjavinkkausten pitämisessä luonnollisella tavalla, Vaasa (ruotsinkielinen koulutus). Koulutuksessa perehdytään mm. äänenkäyttöön ja kehontuntemukseen Wasa Teaterin kirjastopedagogi Nina Dahl-Tallgrenin kanssa. Ohjelma ja ilmoittautuminen.

24.3.2020: Kirjastojen ennakointityöpaja, Helsinki, ei etälähetystä. Ennakointi on tulevaisuuden hahmottamiskeino, jossa trendimuutosten ja heikkojen signaalien avulla pyritään luomaan skenaarioita tulevasta. Ennakoinnilla pyritään valmistautumaan yllättäviinkin muutoksiin, sekä tukemaan päätöksentekoa tässä ja nyt, tulevaan suuntautuen. Kohderyhmänä on erityisesti kirjastojen johto sekä kehittämistehtävissä työskentelevät. ALUSTAVA.

21.4.2020: Digitaalinen saavutettavuus, Pasilan kirjasto ja etälähetys. Yhteistyössä Helmet-kirjastojen kanssa järjestettävä digitaalisen saavutettavuuden koulutuspäivä. Aamupäivällä kuullaan digitaalisen saavutettavuuden lainsäädännöllisistä perusteista sekä verkkopalveluiden suunnitteluvaatimuksista. Iltapäivän osuudessa tutustutaan työpajamenetelmin digitaaliseen saavutettavuuteen käytännössä. Ohjelma ja ilmoittautuminen tulossa (Helmet).