Suomen taide asuu suosiotaan kasvattavassa Finna.fi:ssä

Finna.fi on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finnan tarjoamaa polkua tuhansien taideteosten äärelle on kuljettu tänä keväänä ennätysmäärin, sillä palvelun käyntimäärät ovat nousseet yli 25 %. Kuluvan vuoden aikana palvelussa on käyty jo yli 1,2 miljoonaa kertaa.

Suosion kasvu on osin seurausta Finnan uusista aineistoista. Esimerkiksi Museoviraston joulukuussa julkaisemat uudet korkearesoluutiokuvat sekä EMMAn taideaineistojen julkaisu huhtikuussa ovat entisestään kasvattaneet Finnan kävijämääriä.

Finnassa digitaalinen taide-elämys muotoutuu joka kerta sellaiseksi kuin haluat. Voit kokea taidetta esimerkiksi museo, taiteilija tai taidemuoto kerrallaan. Uppoutuminen kymmeniin tuhansiin taideteoksiin on helppoa, mutta varoituksen sana – tässä puuhassa vierähtää huomaamatta useampikin tunti. Alla vinkkejä eri tapoihin.

Valitse haluamasi taidelaji

Puhuttelevatko veistokset? Lepääkö silmäsi maalaustaiteessa? Voit valita taidekierroksesi teokset taidelajin mukaan. Hakutulossivun vasemman laidan rajaimista voit valita mm. valokuvataidetta, grafiikkaa tai taideteollisia esineitä.

Taideteokset Finnassa

Työstä, tulkitse ja luo itse

Merkittävä osa etenkin vanhemmista taideteoksista ovat Finnassa CC BY 4.0 -lisenssillä, mikä sallii niiden jakamisen ja muokkaamisen. Voit käyttää tällaisia kuva-aineistoja uusien taideteosten luomiseen esimerkiksi kuvankäsittelyohjelmien tai miksei analogisempienkin välineiden avulla. Voit etsiä jatkokäytön sallivia teoksia Sallitut käyttötavat -rajaimella. Finnasta löytyy myös tekijänoikeuden alaista taidetta, jonka jatkokäyttö ei ole sallittua. Aineiston käyttöoikeustiedot löydät rajaimien lisäksi kunkin kuvan alta.

Vapaasti muokattavat taideteokset ei-kaupalliseen käyttöön

Museo kerrallaan

Merkittävä osa Suomalaisista taidemuseoista ovat tuoneet aineistonsa Finnaan. Voit siis lähteä taidematkalle museo kerralla ja suodattaa ruudullesi organisaatio-rajaimen avulla minkä tahansa Finnaan osallistuvan museon teokset. Finnasta löytyy mm. Ateneumin, EMMAn ja Kiasman kokoelmien teoksia.

Pidä Vuoden nuori taiteilija -retrospektiivi

Vuoden nuori taiteilija -palkinnolla tuetaan kansainvälisesti kiinnostavia alle 35-vuotiaita suomalaistaiteilijoita. Palkinnon ovat vuosien saatossa saaneet esim. Nanna Susi, Kim Simonsson ja Anna Tuori. Vuoden nuorten taiteilijoiden teoksiin voi tutustua Tampereen taidemuseon kokoelmissa.

Tutustu lempitaiteilijasi elämäntyöhön

Moni muistaa esimerkiksi Suomen kultakauden taiteilijoiden päätyöt, mutta uuden näkökulman tietyn taiteilijan näkökulmaan ja uraan saa tutustumalla myös vähemmän tunnettuihin helmiin. Hae teoksia tietyn taiteilijan nimellä, ja parhaassa tapauksessa saat eteesi useita kymmeniä teoksia uran eri vaiheilta. Finnasta löydät rikkaat kokoelmat mm. Ilja Repinin, Ellen Thesleffin tai vaikkapa Kari Suomalaisen teoksia.