Satakielikuukausi juhlii äidinkieltä ja kielellistä moninaisuutta 21.2.–21.3.2021

Satakielikuukausi juhlii äidinkieltä, monikielisyyttä ja kielellistä moninaisuutta. Tänä vuonna Satakielikuukautta vietetään seitsemättä kertaa. Kulttuurikeskuksiin, kirjastoihin, kouluihin ja koteihin levittäytyvä verkostofestivaali alkaa kansainvälisenä äidinkielen päivänä 21.2.2021 ja päättyy maailman runouden päivän ja maailman rasisminvastaisen päivän tapahtumiin 21.3.2021.

Satakielikuukausi haastaa tarkastelemaan äidinkielen ja kielten merkitystä taiteen, kohtaamisten ja yhdessä tekemisen kautta. Festivaalia on 2017 alkaen vietetty myös muissa Pohjoismaissa nimellä Multilingual Month.

Festivaalin sivuilla ja Facebookissa julkaistaan poimintoja teemakuukauden tapahtumista. Tänä vuonna tapahtumat ovat pääsääntöisesti verkon yli lähetettäviä striimauksia tai tallennettuja satutunteja, työpajoja, näyttelyjä, luentoja ja muita tapahtumia. Etätapahtumat tuovat taiteen ja kulttuurin kautta esiin monikielisyyden eri puolia, tutkivat kielen kautta rakentuvaa identiteettiä ja luovat mahdoisuuksia kohtaamisille yli kielirajojen. Verkostofestivaalin tapahtumia järjestetään eri puolilla Suomea, mm. Raisiossa, Lapualla ja pääkaupunkiseudulla.

Satakielikuukautta koordinoi Monikielinen kirjasto yhdessä Kulttuuria kaikille -palvelun kanssa.

Poimintoja Satakielikuukauden ohjelmasta

21.2.-21.3.2021: kuukauden aikana Raision kirjasto ja maahanmuuttajatyöryhmä järjestävät satujen ääneen lukemista lapsille eri kielillä mm. somali, bosnia, venäjä, ruotsi, arabia, persia, albania, ranska.

21.2.2021-21.3.2021: Keuruun kirjasto järjestää Monikielisiä kirjanäyttelyitä aikuisille ja lapsille sekä nuorille. Lisätietoja Keuruun kirjaston tapahtumasta.

9.3.21 klo 9-10 ja klo 14-15 (samansisältöiset): Helsingin Leikkipuistojen Kotoklubi Kanelissa opetellaan etäyhteyksin arki elämän suomen kieltä LIVEnä Toisto-metodin, leikin, laulun, liikunnan ja taiteilun avulla. Kotoklubi Kaneli LIVEEN liittyminen tapahtuu Facebook- sivujen kautta.

10.3.2021, klo 14 ja 17.3.2021, klo 14: kiinankielinen satutunti lapsille. Järjestäjänä Espoon kaupunginkirjasto. Lisätietoja kiinankielisestä satutunnista.

13.3.2021, klo 10-16 Monikielisyys kieltenopetuksessa VESO-päivä kieltenopettajille työpajan järjestää Goethe-Institute Finnland ja Institut français Finlande. Mukana ovat ainakin saksa ja suomi, mahdollisesti ruotsi ja englanti. Osallistujista riippuen myös muita kieliä. Lisätietoja Goethe-Instituten tapahtumasta.

Katso koko ohjelmisto Satakielikuukauden verkkosivuilta ja lue blogia festivaalin pohjoismaisella sivulla Multilingual Month.

#satakielikuukausi #flerspråkighetsmånaden #multilingualmonth #monikielisyys

www.satakielikuukausi.org

www.multilingualmonth.org

facebook.com/multilingualmonth.

Monikielinen kirjasto

monikielinen.kirjasto@hel.fi, puh. 09 310 85402 tai 09 310 85 460.