Sanasto: Kirjailijoille ja kääntäjille yli 7,9 miljoonaa euroa tekijänoikeuskorvauksia

Kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö Sanasto on tilittänyt tekijänoikeuskorvauksia yli 7,9 miljoonaa euroa yhteensä 9535:lle kirjallisuuden tekijälle. Nyt maksettavista korvauksista valtaosa eli noin 7,88 miljoonaa euroa on lainauskorvausta. Yhdestä lainasta korvausta maksetaan 26 senttiä. Kirjailija saa siis sadasta kirjastolainasta korvausta 26 euroa, kääntäjä puolestaan puolet siitä eli 13 euroa.

Lainauskorvaus on valtion budjetista rahoitettava tekijänoikeuskorvaus, jonka Sanasto jakaa kirjailijoille ja kääntäjille heidän teostensa kirjastolainaamisesta. Tekijän saama korvaus maksetaan käytön mukaan, ja se perustuu hänen teostensa yhteenlaskettuun lainamäärään. Korvaukset maksetaan edeltävän vuoden lainaustilastojen perusteella.

Lainauskorvausta yleisten kirjastojen lainoista on Suomessa maksettu vuodesta 2007, korkeakoulukirjastojen lainoista vuodesta 2017 alkaen. Lainauskorvaus nousi Suomessa kaksi vuotta sitten pohjoismaiselle tasolle.

– Lainauskorvaus on vakiinnuttanut paikkansa kirjailijoiden ja kääntäjien joululahjana. Tänä vuonna upeaa on se, että lainaustilastot saatiin nyt ensimmäistä kertaa jokaikisestä Suomen kirjastosta, kun aiemmin käytössä on ollut otanta, kertoo Sanaston toiminnanjohtaja Anne Salomaa.

Miten lainauskorvaukset Suomessa toimivat?

Vuonna 2019 lainauskorvausmääräraha on kokonaisuudessaan 14,2 miljoonaa euroa (netto). Siitä Sanaston kautta tekstintekijöille jaettavaksi tulee yli 84 prosenttia. Koko määrärahaa ei tilitetä heti, vaan osa summasta siirretään odottamaan myöhemmin mukaan liittyviä tekijöitä. Kuvittajien ja muiden kuvantekijöiden osalta lainauskorvaukset jakaa Kopiosto ja musiikintekijöiden osalta Teosto.

Sanasto tilittää lainauskorvausten lisäksi tekijänoikeuskorvauksia myös muun muassa kirjallisuuden radio- ja televisiokäytöstä sekä julkisesta esittämisestä.

Lainauskorvaus on valtion budjetista rahoitettava tekijänoikeuskorvaus, jonka Sanasto opetus- ja kulttuuriministeriön valtuuttamana maksaa kirjailijoille ja kääntäjille heidän teostensa kirjastolainaamisesta. Tekijän saama korvaus maksetaan käytön mukaan, ja se perustuu hänen teostensa yhteenlaskettuun lainamäärään. Vuosittaisesta määrärahasta korvaukset maksetaan edeltävän vuoden lainaustilastojen perusteella.

Koko uutinen Sanaston sivulla