Saavutettavuuskirjasto Celialle uudet selkokieliset käyttösäännöt 1.1.2026 alkaen

Saavutettavuuskirjasto Celia yhdistyy Kansallisarkistoon 1.1.2026. Yhdistyminen on osa opetus- ja kulttuuriministeriön virastouudistusta. Celian palvelut jatkuvat asiakkaille normaalisti.

Yhdistymisen takia Celian käyttösäännöt päivitetään. Uudet käyttösäännöt ovat voimassa 1.1.2026 alkaen. Uudet käyttösäännöt ovat nähtävillä tämän uutisen lopussa. Ne päivitetään Celianetin käyttösääntösivulle tammikuussa.

Käyttösäännöt on sisällön päivittämisen yhteydessä selkomukautettu, eli uudet käyttösäännöt ovat selkokieliset. Aikaisemmin Celia on selkomukauttanut jo mm. esitetarjontaansa. Selkokieli sopii kaikille, joille lukeminen on vaikeaa.

Muutos ei vaadi asiakkailta toimenpiteitä

Käyttösääntöjen päivitys ei vaadi asiakkailta mitään toimenpiteitä. Yhdistymisen myötä Kansallisarkistosta tulee Saavutettavuuskirjasto Celian asiakasrekisterin rekisterinpitäjä. Kansallisarkiston tietosuojaseloste löytyy Kansallisarkiston verkkosivuilta. Kansallisarkiston tietosuojaselostetta päivitetään tammikuussa. Selosteeseen lisätään osuus Saavutettavuuskirjasto Celian asiakasrekisteristä. Celian asiakastietojen käsittely ei muutu organisaatiomuutoksessa.

Celian asiakaspalvelu vastaa kysymyksiisi

Onko sinulla kysyttävää yhdistymisestä, käyttösäännöistä tai asiakasrekisteristä? Ota yhteyttä Celian asiakaspalveluun!

Saavutettavuuskirjasto Celian asiakaspalvelun tavoittaa jatkossakin numerosta 0295 333 050 (ma–to klo 9–11).

Chat-palvelu on käytettävissä verkkosivuillamme osoitteessa Celia.fi ja verkkopalvelu Celianetissä.

Huomioithan, että asiakaspalvelun sähköpostiosoite muuttuu vuodenvaihteessa. Jatkossa voit lähettää sähköpostia osoitteeseen celia@kansallisarkisto.fi.