OUTI-kirjastoissa korvataan muovikassit lainattavilla kangaskasseilla

OUTI-kirjastot luopuvat muovikasseista kokonaan vuoden 2019 alusta alkaen. Muovikassit korvataan kestävämmällä vaihtoehdolla eli lainattavilla kangaskasseilla. Kangaskassin voi muiden lainattavien ohella ottaa mukaansa 28 vuorokauden laina-ajalla. Kassilainan voi uusia muiden aineistojen tapaan. Kirjastoista voi myös ostaa itselleen kassin kahdella eurolla.

Kirjastoista löytyy myös kierrätyskoreja asiakkaiden kangaskasseille. Kierrätyskoriin voi tuoda omia kasseja tai ottaa tarvittaessa kassin mukaansa.

Lainattavien kangaskassien käyttöä on testattu syksyllä Oulun Kaukovainion kirjastossa. Rauhallisen alun jälkeen kassit lähtivät hurjalla vauhdilla lainaan, kun asiakkaat huomasivat kestävämmän vaihtoehdon kirjojen kantamiseen kodin ja kirjaston välillä.  Asiakkaiden kommentit ovat olleet myönteisiä. Muovikasseista selvästi halutaan eroon.

OUTI-kirjastojen kimppaan kuuluvat 16 kirjastoa (Hailuoto, Ii, Kempele, Kuusamo, Liminka, Lumijoki, Muhos, Oulu, Pudasjärvi, Pyhäjoki, Raahe, Siikajoki, Taivalkoski, Tyrnävä, Utajärvi ja Vaala) haluavat vastuullisina kaupunkien ja kuntien toimijoina tehdä osansa maailman muovijätteen ja -roskan vähentämiseksi ja korostaa ympäristöä säästäviä ratkaisuja sekä pienten valintojen merkityksellisyyttä.

Lisätietoja:  Oulun kaupunginkirjaston alueellinen kirjastopalvelupäällikkö Minna Männikkö (040 519 0731, minna.mannikko@ouka.fi) ja OUTI-kirjastot https://outi.finna.fi/