Oulun peruskorjatun kirjastorakennuksen nimeksi Oulun keskustakirjasto Saari

Hyvinvointi-, kulttuuri- ja liikuntalautakunta päätti 26.4.2023, että Oulun keskustakirjaston nimi on Oulun keskustakirjasto Saari ja kieliversiot vastaavasti Oulu Central Library Saari ja Uleåborgs centrumbibliotek Saari.

Oulun keskustakirjasto Saari avautuu yleisölle pääkirjaston peruskorjauksen valmistuttua vuonna 2026. Peruskorjauksen jälkeen kirjaston tavoitteena on palvella vuosittain miljoonaa kävijää ja tarjota kaupunkilaisille entistäkin laadukkaampia ja monipuolisempia kirjastopalveluja. Uusi lasten kulttuurikeskus tullaan sijoittamaan keskustakirjaston neljänteen kerrokseen.

Nimen valinnassa osallistettiin kaupungin asukkaita. Oulun keskustakirjaston nimikilpailu järjestettiin 23.2.-14.3.2022. Kaupunginkirjaston nimistötoimikunnalle tekemässä lausuntopyynnössä olivat mukana kaikki kilpailun aikana tehdyt nimiesitykset, joita oli yhteensä 659 kpl, sekä listaus kymmenestä kaupunginkirjaston tekemän alkukarsinnan kautta jatkoon päässeestä nimestä: Huiske, Kirjo, Loimu, Loru, Luksi, Lähde, Suisto, Riimi, Saari, Sara. Nimikilpailun kautta saatu Saari-ehdotus palkitaan. Osallistujaan otetaan yhteyttä henkilökohtaisesti kirjastosta.

Oulun kaupungin Nimistötoimikunta esitti Oulun keskustakirjaston nimeksi Oulun keskustakirjasto Saari. Toimikunnan mukaan Saari on Vänmanninsaaren rakennettuun historiaan ja arkkitehtoniseen ratkaisuun hienosti kytkeytyvä nimi. Lisäksi se kuvaa kirjaston todellista sijaintia saarella. Nimi on hyvin linjassa kirjaston muiden tilojen nimien kanssa. Saari on sanana napakka, selkeä ja tarvittaessa hyödynnettävissä eri variaatioina myös graafisesti.

Lue lisätietoa nimestä ja sen perusteluista Mun Oulun artikkelista.