Oulun kaupunginkirjaston tiloissa ja tapahtumissa otetaan käyttöön Turvallisemman tilan periaatteet

Turvallisemman tilan periaatteet on laadittu Oulun kaupunginkirjaston Kirjaston tilat yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen alustana -hankkeen työryhmässä. Kirjaston asiakkaille järjestettiin syyskuussa 2022 kysely, jossa vastaajat saivat kertoa kokemuksiaan siitä, mikä lisää heidän kokemustaan turvallisuudesta ja mikä vähentää sitä. Kyselyyn saatiin 109 vastaajaa. Oulun kaupunginkirjaston Turvallisemman tilan periaatteet muotoiltiin asiakaskyselyn tuloksista. Periaatteiden käyttöönotolla edistetään Oulun kaupungin toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman 2022–2026 toteutumista. Suunnitelma pohjautuu yhdenvertaisuuslakiin ja lakiin naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta.

Turvallisemman tilan periaatteet

Lupauksemme

Kirjaston toiminnalla ja palveluilla edistetään ihmisten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Kirjaston tilat ja tapahtumat ovat päihteettömiä. Emme hyväksy häirintää, syrjintää tai muuta epäasiallista kohtelua. Epäasialliseen käytökseen puututaan.

Anna tilaa

Kunnioita muiden henkilökohtaista tilaa ja koskemattomuutta. Älä koske muita lupaa kysymättä. Kirjasto on yhteinen tilamme, pidetään se kaikille turvallisena ja viihtyisänä.

Kunnioita

Kunnioita ihmisten moninaisuutta ja itsemääräämisoikeutta. Kaikki ovat tervetulleita kirjastoon, ja jokaisella tulee olla rauha käyttää kirjastoa.

Kuuntele

Kuuntele muiden ajatuksia ja mielipiteitä ja anna kaikille tilaa keskustelussa. Älä tee muiden ihmisten ulkonäköön tai toimintaan liittyviä oletuksia. Älä puhu muista halventavasti.

Häirintäyhdyshenkilötoiminta

Turvallisemman tilan periaatteiden julkaisun yhteydessä Oulun kaupunginkirjastossa käynnistetään häirintäyhdyshenkilötoiminta. Mikäli jokin tilanne tuntuu kirjaston tiloja käyttävästä henkilöstö epämukavalta, hän voi kertoa siitä häirintäyhdyshenkilölle, kirjaston muulle henkilökunnalle tai tapahtuman järjestäjille. Palautetta voi antaa häirintäyhdyshenkilöiden yhteisen sähköpostiosoitteen tai kirjaston verkkosivuilta löytyvän lomakkeen kautta. Verkkolomakkeen kautta on mahdollista antaa myös anonyymia palautetta.

Turvallisemman tilan periaatteet löytyvät Oulun kaupunginkirjaston verkkosivuilta

Kirjaston tilat yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen alustana -hanke

Raisa Laitala