Nekalan konttikirjasto avataan 7. syyskuuta

Tampereen kaupunginkirjaston uusi toimipiste avataan Nekalan koulutalon piha-alueelle. Suomen ensimmäinen konttikirjasto toimii laajoin omatoimiaukioloajoin.

Nekalaan avataan uusi kirjasto maanantaina 7. syyskuuta. Aiempi, Nekalan koulutalossa toiminut kirjasto suljettiin rakennuksen sisäilmaongelmien vuoksi vuoden 2018 lopussa. Tämän jälkeen alueen kirjastopalveluita on väliaikaisesti paikattu kirjastoautoilla.

Uuden konttikirjaston suunnittelusta ovat vastanneet arkkitehti Anne Lehtinen Tampereen tilapalveluista, kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja Pirkko Lindberg ja Tampereen kaupunginkirjaston kokoelmapäällikkö Maarit Helén. Mukana on ollut myös aluekirjaston johtaja Taina Sahlander.

Kyseessä on Suomen ensimmäinen siirtokelpoiseen vuokrakonttiin rakennettu kirjasto. Kirjasto koostuu kuudesta merikontista, ja sen huoneistoala on 145 m2. Uudenlaisen rakennusratkaisun lisäksi myös sisustuksessa poikettiin tavanomaisesta tyylistä.

- Halusimme Nekalaan etenkin rouheutta ja värejä. Olemme lopputulokseen tyytyväisiä. Kompakti konttikirjasto on asukkaiden oma monitoimitila, joka kodinomaisella sisustuksellaan houkuttelee paitsi kokoontumaan myös pitämään yhdessä huolta kirjastosta, Lindberg kuvailee.

Tampereen yliopiston arkkitehtiopiskelijoille järjestettiin suunnittelukilpailu kirjaston sisustuksesta. Valmista kokonaisuutta kilpailu ei tarjonnut, mutta kirjaston hyllyt ja seinien värit on toteutettu Amanda Luukkosen kilpailutyön pohjalta. Kirjaston sisustuksesta muuten ovat vastanneet Pirkko Lindberg ja Maarit Helén.

Ovet auki kirjastokortilla

Nekalan kirjasto toimii omatoimikirjastoperiaatteella. Kirjastoon ovet aukeavat joka päivä kirjastokortilla ja sen nelinumeroisella tunnusluvulla. Kirjastossa ei ole säännöllisesti henkilökuntaa paikalla, vaan asiointi onnistuu lainaus- ja palautusautomaateilla. Kirjastossa voi myös lukea lehtiä, opiskella tai työskennellä sekä käyttää asiakaskonetta ja tulostinta.

Omatoimiaukioloajat (7.9. alkaen)

su­–to 7–21
pe–la 7–18

Nekalan kirjasto