Metso-tuotesarja myynnissä Cafe Metsossa

Tampereen kaupunginkirjasto ja DesignOnTampere -yhdistys toteuttivat yhteistyössä uuden Metso-tuotesarjan. Metso-tuotteet ovat nyt myynnissä pääkirjaston parvikerroksen kahvilassa.

Metso-tuotesarja on toteutettu Tampereen kaupunginkirjaston ja paikallisten muotoilijoiden perustaman DesignOnTampere -yhdistyksen yhteistyönä. Sarjaan on tilattu tuotteita Uhana Designilta, Noukilta ja Pihka Collectionilta.

Kirjasto halusi juhlistaa hiljattain remontoitua pääkirjasto Metsoa tuotesarjalla, joka kunnioittaa rakennuksen omaleimaista arkkitehtuuria. Kirjastolle suunnitellut tuotteet kertovat Metson tarinaa, mutta toimivat myös sellaisenaan kauniina ja käytännöllisinä tuotteina. Laadukkaat tuotteet sopivat niin kirjaston henkilökunnan kuin asiakkaiden käyttöön. Paikallista muotoilua on iloa viedä myös matkamuistoiksi tai tuliaisiksi vierailuille.

- Sarjaan valittiin koruja, asusteita ja muistikirjoja, jotka eivät vaadi suurta myyntitilaa tai sovittamista ja joiden hinta ei nouse liian korkeaksi. Suunnitteluvaiheessa kirjaston henkilökunta sai äänestää suosikkejaan mallikappaleista ja lopulliset valinnat tehtiin äänien mukaan. Henkilökunta on saanut ostaa tuotteita jo etukäteen, ja etenkin korujen suosio on ollut suuri, viestintäsuunnittelija Emma Salmi sanoo.

Arkkitehtuuri kuosien innoittajana

Pääkirjasto Metso on tuttu tamperelainen maamerkki, ja Metso-sarjan tuotteissa toistuvat kaksi siitä inspiraationsa saanutta kuosia. Lintukuosi on tyylitelty rakennuksen yläperspektiivistä: pääkirjasto on ilmasta katsottuna metsolinnun muotoinen. Toisessa kuosissa näkyvät Metson ovista tutut kaaret, jotka graafisena kuviona muistuttavat myös avointa kirjaa.

Kuosit on suunnitellut muotoilija Emilia Kiialainen, joka toimii myös DesignOnTampereen puheenjohtajana.

- Kuosit toimivat pohjana tuotesuunnittelulle, johon yhdistimme jäsentemme materiaali- ja osaamisvahvuudet. Lopputulos on suunnittelijoiden ja kirjaston toiveiden onnistunut yhteensulautuma. Metso-tuotteet on valmistettu Suomessa, Kiialainen kertoo.

Metso-tuotesarjaan kuuluu kaksi korvakorumallia ja kaulakoru Uhana Designilta, kolme korvakorumallia ja rintakoru Noukilta, nahkalaukku Pihka Collectionilta sekä tuubihuivi ja kaksi erilaista muistikirjaa. Korut on valmistettu vanerista ja ruostumattomasta teräksestä.

Lisätietoja:

Tampereen kaupunginkirjasto